![]() |
ОБЩАЯ ТЕОРИЯ СИСТЕМ И ЕДИНСТВО МИРА
Шагиахметов М. Р.
ФК «Уралсиб»,Челябинск
Данная статья является теоретическим исследованием, направленным на формирование общей теории систем, как основы системного подхода. Своеобразием примененного в данном исследовании подхода является то, что он опирается на обоснованный автором вывод о системном единстве человека и природы, субъекта и объекта, мышления и представлений. Рассматривая процесс формирования системного подхода и общей теории систем как часть процесса осмысления человеком единства мира, автор предлагает свой вариант общей теории системы природы в качестве его концептуального обоснования.
Ключевые слова: субъект, объект, системный подход, общая теория систем, системное единство, единство мира.
SYSTEMS THEORY AND THE WORLD UNITY
Shagiahmetov M. R.
FC «Uralsib», Chelyabinsk
This article is a basic research, aimed at the formation of systems theory as a basis of system approach. The originality of this study uncovers in the applied approach. This approach is based on the author’s conclusion about the systemic unity between a man and nature, subject and object, thinking and views. Considering the process of formation of the system approach and systems theory as part of the process of a man’s comprehension of the world unity, the author proposes his systems theory of nature as its conceptual substantiation.
Keywords: subject, object, system approach, systems theory, systemic unity, the world unity.
У ИСТОКОВ СИСТЕМНОЙ ПСИХОЛОГИИ: ОНТОЛОГИЧЕСКАЯ И ГНОСЕОЛОГИЧЕСКАЯ ПАРАДИГМЫ
Хисамбеев Ш.Р.
МГПУ, Москва
В статье анализируются психологические взгляды крупнейших античных философов-психологов Платона и Аристотеля с точки зрения системной психологии.
Ключевые слова: система, системная психология, онтологическая парадигма, гносеологическая парадигма, категория.
THE FOUNDATION OF THE SYSTEMS PSYCHOLOGY: ONTOLOGICAL AND EPISTEMOLOGICAL PARADIGM
Khisambeev Sh. R.
MCTTU, Moscow
This article analyzes the major psychological perspectives of ancient philosophers, psychologists, Plato and Aristotle in terms of systems psychology.
Keywords: system, systems psychology, ontological paradigm epistemological paradigm, category.
ЗИГМУНД ФРЕЙД: СЛАГАЕМЫЕ УСПЕХА
Романова Е.С., Рыжов Б.Н.
МГПУ, Москва
Статья посвящена рассмотрению комплекса причин исключительного успеха, сопровождавшего развитие психоанализа в период после окончания первой мировой войны. В их числе объективные закономерности развития европейской цивилизации в 19-20 веках, эффект «потерянного поколения», а также ряд субъективных качеств Зигмунда Фрейда, способствовавших формированию сплоченной партии его сподвижников и некоторые возможные источники поддержки психоаналитического движения из Советской России.
Ключевые слова: психоанализ, психоаналитики, европейская цивилизация, Международная психоаналитическая организация, Первая мировая война.
SIGMUND FREUD: COMPONENTS OF SUCCESS
Romanova E. S., Ryzhov B. N.
MCTTU, Moscow
The article is devoted to a range of exceptional reasons of the exclusive success that accompanied the development of psychoanalysis during the period after the end of the World War I. Among them thee are objective regularities of European civilization development in 19-20 centuries, the effect of "lost generation" and also a number of subjective qualities of Siegmund Freud promoting formation of solid party of his like-minded persons and some possible sources of support of psychoanalytic movement in soviet Russia period.
Keywords: psychoanalysis, psychoanalysts, European civilization, International psychoanalytic organization, World War I.
СОВРЕМЕННЫЕ ПОДХОДЫ К НЕЙРОПОВЕДЕНЧЕСКОЙ ДИАГНОСТИКЕ ДЕТЕЙ РАННЕГО ВОЗРАСТА
Абрамова О. В., Коган Б. М.
МГПУ, Москва
Нейроповеденческая диагностика развития ребенка раннего возраста является формальной процедурой, которая позволяет выявить детей, нуждающихся в реальной помощи специалистов. За рубежом существует ряд методик, позволяющих использовать скрининговое обследование за короткое время, а также проводить более глубокое обследование, сфокусированное на конкретных проблемах ребенка раннего возраста.
Ключевые слова: онтогенез, нейроповеденческий скрининг,
REVIEW OF MODERN NEURODEVELOPMENTAL SCREENINGS AND TESTS FOR EARLY AGE CHILDREN
Abramova O. V., Kogan B. M.
MCTTU, Moscow
Neurodevelopmental evaluation of early age children is a formal procedure to identify those children with suspect problems who should receive further assessment and help. There are numbers of foreign 5-10 minutes screenings and more focused tools for specific disabilities in children.
Kew words: ontogenesis, neurodevelopmental screenings.
ЭМОЦИОНАЛЬНЫЕ ПЕРЕЖИВАНИЯ В СИТУАЦИИ РЕЧЕВОГО ОБЩЕНИЯ У СТАРШИХ ДОШКОЛЬНИКОВ С НАРУШЕНИЯМИ РЕЧЕВОГО РАЗВИТИЯ
Валявко С. М.
МГПУ, Москва
Статья посвящена исследованию эмоционального реагирования старших дошкольников с нарушенным и нормальным речевым развитием в ситуациях речевого общения. Проведено эмпирическое исследование, показывающее специфические особенности эмоциональных переживаний при общении у детей с речевым дизонтогенезом в сравнении с их нормально развивающимися сверстниками.
Ключевые слова: дошкольники, нарушения речевого развития, тревожность, речевая тревожность, логофобия, переживания в связи с угрозой «образу Я».
EMOTIONAL EXPERIENCES IN THE SITUATION OF SPEECH COMMUNICATION IN SENIOR PRESCHOOL CHILDREN WITH SPEECH DISORDERS
Valyavko S. M.
MCTTU, Moscow
The article is devoted to the study of the elder preschoolers with impaired and with the normal speech development emotional response in situations of speech communication. The present empirical study discovers the specific features of emotional experiences in the situation of speech communication in senior preschool children with speech dysontogenesis and in children with normal development.
Keywords: preschoolers, speech disorders, anxiety, speech anxiety, logophobia, feelings of the "self-image" threat.
ПСИХОЛОГИЧЕСКИЕ ОСОБЕННОСТИ ДВОЙСТВЕННОСТИ ЛИЧНОСТИ КАК СООТНОШЕНИЕ МЕЖДУ Я-РЕАЛЬНЫМ И
Я-ИДЕАЛЬНЫМ
Подзорова Л.В.
МГПУ, Москва
Статья посвящена феномену «Двойственность личности». В ней рассматриваются исторические аспекты появления и формирования понятия «соответствия». Проанализированы характерные особенности компонентов личности в процессе становления и развития Я-концепции (на примере связи между Я-реальным и Я-идеальным). Особое внимание обращено на механизмы при взаимодействии между Я -реальным и Я-идеальным. В работе даны подробные определения затрагиваемых понятий.
Ключевые слова: Я-концепция, компоненты личности.
PSYCHOLOGICAL FEATURES OF AN AMBIVALENT PERSONALITY AS A CORRELATION BETWEEN THE REAL-SELF AND
THE IDEAL-SELF
Podzorova L.V.
MCTTU, Moscow
This article deals with the phenomenon of «Ambivalent personality». Historical aspects regarding origin and evolution of the concept of incongruence are also considered in this article. Specific features of personality’s components during the self-concept development process are analyzed (by the example of correlation between the real-self and the ideal-self). Particular attention is paid to the relationship between the real-self and the ideal-self in case of interactions. The article provides a detailed definition of all terms discussed.
Key words: Self-concept, personality components.
ВЗАИМОСВЯЗЬ ЭКСПЕРТНЫХ ОЦЕНОК ЧЕРТ ЛИЧНОСТИ С ПОКАЗАТЕЛЯМИ ИМПЛИЦИТНЫХ И
САМООТЧЕТНЫХ ТЕСТОВ*
Вайнштейн C. В., Щебетенко С.А.
ПГНИУ, Пермь
Рассматривается проблема согласованности различных способов измерения черт личности. Результаты тестов сравниваются с показателями стандартизированного самоотчета (Опросник Большой Пятерки) и аппаратными замерами (Имплицитный Ассоциативный Тест). Представлены корреляционные модели (N=152) для имплицитных и эксплицитных признаков экстраверсии, дружелюбия, добросовестности, нейротизма и открытости опыту. Обсуждаются факторные структуры экспертных оценок личности.
Ключевые слова: черты личности, большая пятерка, экспертная оценка, экспертная-самоотчетная согласованность, имплицитный ассоциативный тест.
THE RELATIONSHIP BETWEEN PERSONALITY TRAITS EXPERT ASSESSMENTS AND IMPLICIT AND SELF-REPORTING TESTS* INDICATORS
Weinstein S. V., Shchebetenko S.A.
Perm State University, Perm
The problem of agreement and consistency of the measurement of different personality traits is examined. The results are compared with standard indicators of the questionnaire «Big Five Inventory» and with instrument measurements of the Implicit Association Test for five-factor model of personality traits. Correlation models (N=152) for implicit and explicit characteristics of extraversion, agreeableness, consciousness, neuroticism and openness to a new experience are presented. Factor structures for personality traits expert assessments are discussed.
Keywords: personality traits, big five, expert assessment, expert self–other agreement, implicit association test.
МОТИВАЦИОННЫЕ ФАКТОРЫ РЕГУЛЯТОРНОЙ АКТИВНОСТИ СУБЪЕКТА В ТРУДНОЙ ЖИЗНЕННОЙ СИТУАЦИИ
Мартьянова Г. Ю.
МГПУ, Москва
Статья представляет результаты исследования влияния мотивов на саморегуляцию активности в трудной жизненной ситуации. Выявлены взаимосвязи между мотивацией, уровнем развития и стилевыми особенностями осознанной саморегуляции. Показана роль каждого мотивационного фактора в структуре саморегуляции.
Ключевые слова: трудная жизненная ситуация, саморегуляция, индивидуальный стиль саморегуляции, мотивация, адаптация.
MOTIVATIONAL FACTORS OF SUBJECT’S REGULATORY ACTIVITY IN DIFFICULT SITUATIONS
Martyanova G.Yu.
MCTTU, Moscow
The article presents the results of the study of the influence of motives on subject’s self-regulation activity in difficult situations. The relationships between motivation and the development level and style of conscious of self-regulation were identified. The role of each motivational factor in the self-regulation structure is shown.
Keywords: difficult life situations, self- regulation, individual style of self- regulation, motivation, adaptation.
ИЗУЧЕНИЕ ЭМОЦИОНАЛЬНОГО КОМПОНЕНТА Я-КОНЦЕПЦИИ
У ДЕТЕЙ ДОШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА,
ВОСПИТЫВАЮЩИХСЯ ВНЕ СЕМЬИ
Никиреев Е.М.
МПГУ, Москва
Кобликова Л.В.
ГКУ СДР №12 Москва
В данной статья описано исследование Я-концепции, ее структуры и компонентов у детей, воспитывающихся в условиях детского дома и семьи. Обсуждается значение полноценной эмоционально благополучной модели Я-концепции для успешной адаптации, развития и жизни в социальной среде детей, оставшихся без должного родительского воспитания. Представлена модель поддержания психологического комфорта и здоровья, связанная в первую очередь именно с формированием позитивной Я-концепции.
Ключевые слова: Я-концепция, самовосприятие, самооценка, адаптация, социальная среда.
RESEARCH OF EMOTIONAK SELF-CONCEPT COMPONENTS OF PRESCHOOL CHILDREN DROUTGHT UP OUTSIDE THE FAMILY
Nikireev E.M.
MPGU, Moscow
Koblikova L.V.
SSiSC №12, Moscow
This article describes a research of self-concept, its structure and its components at children in terms of children's homes and families. The significance of fulfilling emotionally safe model of self-concept for successful adaptation and development of life in the social environment of children without proper parenting is discussed. There is presented a model of maintenance of psychological comfort and health related in the first place with the formation of a positive self-concept.
Keywords: self-image, self-esteem, adaptation, social environment.
СИСТЕМА ПРОГНОЗИРОВАНИЯ В СОЦИАЛЬНОМ ПРОЕКТИРОВАНИИ ДОПОЛНИТЕЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ МОЛОДЕЖИ КРУПНОГО ГОРОДА
Ананишнев В.М., Гостев А.Н.
Демченко Т.С., Кочетов В.В.
МГПУ, Москва
В статье исследуются теоретические основы социального прогнозирования дополнительного образования молодежи (ДОМ), показывается его значение в подготовке кадров для экономики будущего, на основе теоретического и эмпирического исследований представляются пути совершенствования системы этого феномена в контексте проектирования.
Ключевые слова: система, прогнозирование; проектирование; дополнительное образование молодежи; образовательная безопасность; принципы и методы прогнозирования; стадии прогнозирования; организационное, кадровое и информационное обеспечение прогнозирования.
FORECASTING SYSTEM IN THE SOCIAL DESIGNING OF SUPPLEMENTARY EDUCATION FOR YOUTH IN A BIG CITY
Ananishnev V. M., Gostev A. N.
Demchenko T. S., Kochetov V. V.
MCTTU, Moscow
The article presents theoretical bases of a supplementary education social forecasting for youth and its value in a professional training for future economy. On the basis of theoretical and empirical researches the ways of improvements of this phenomenon in a designing context are represented.
Keywords: forecasting; designing; youth supplementary education; educational safety; principles and forecasting methods; forecasting stages; organizational, personnel and forecasting information support.
ИНФОРМАЦИОННОЕ СТРОЕНИЕ СОЦИАЛЬНЫХ СИСТЕМ: СОЦИАЛЬНАЯ СТРУКТУРА КАК ОТРАЖЕНИЕ ИНФОРМАЦИОННЫХ ПРОЦЕССОВ
Круль А.С.
БашГАУ, Уфа
В статье представлена модель информационной структуры социальных систем, рассмотрены элементы информационной структуры, показаны основные проявления информационной структуры в социальной структуре общества и в социальных процессах. Обозначена актуальность системного подхода при изучении информационных процессов социальных систем.
Ключевые слова: информационная структура, информационное пространство, информационные взаимодействия, информационное назначение, виды социальной информации, социальная система.
INFORMATION STRUCTURE OF SOCIAL SYSTEMS: SOCIAL STRUCTURE AS A REFLECTION OF THE INFORMATION PROCESSES
Krul A.S.
BSAU, Ufa
The article presents a model of the information structure of social systems. The elements of information structure, the basic manifestations of the information structure in the social structure and social processes are considered. The actuality of system approach usage during the study of information processes of social systems is shown.
Key words: information structure, information space, communication, informational purposes, types of social information, the social system.
ЦЕННОСТНЫЕ ОРИЕНТИРЫ СОВРЕМЕННОЙ МОЛОДЕЖИ В КОНТЕКСТЕ ОБЩЕСТВА МАССОВОГО ПОТРЕБЛЕНИЯ
Татаринцев Е.А.
МГПУ, Москва
Рогачева В.И.
РАНХиГС, Москва
В статье обсуждается вопрос становления потребительской ориентации в социальных отношениях современного общества. Рассматривается проблема степени вовлеченности современной российской молодежи в процесс трансформации традиционных ценностных паттернов в потребительскую ориентацию с уклоном в гедонистически-эгоистическую плоскость нормативного поведения. Приведены данные социологического исследования московской молодежи.
Ключевые слова: общество потребления, ценности молодежи, социальный гедонизм.
CONTEMPORARY YOUTH VALUE POINTS IN THE CONTEXT OF THE MASS CONSUMPTION SOCIETY
Tatarintsev E.A.
MCTTU, Moscow
Rogacheva V.I.
RANEPA, Moscow
The article considers the issue of establishment of consumer orientation in the social relations of modern society. The problem of modern russian young people involvement to the process of consumer orientation value patterns transformation, including hedonistic-egoistic plane of behavior is consided. The data of sociological research of Moscow youth are presented.
Keywords: consumption society, youth values, social hedonism.
ВОЗРАСТНЫЕ И ГЕНДЕРНЫЕ ФАКТОРЫ АССЕРТИВНОСТИ
Шейнов В.П.
Республиканский институт высшей школы,
Минск, Республика Беларусь
В статье представлен информационно- аналитический обзоррезультатов зарубежных исследований возрастных и гендерных факторов ассертивности. Показано, что выводы зарубежных психологов не всегда подтверждаются в русскоязычном социуме. В соответствии с исследованием автора, ассертивность не зависит от возраста взрослого человека, в то время как в зарубежных работахтакая зависимость установлена. Существуют различия мужской и женской ассертивности, и они сильно зависят от ситуаций межличностного взаимодействия.
Ключевые слова: ассертивность, возраст, гендерный фактор, межкультурные различия, зарубежные исследования.
AGE AND GENDER FACTORS OF ASSERTIVENESS
Sheinov V.P.
Republican institute of higher ducation
Minsk, Republic of Belarus
The article gives an informative and analytical review of scientific research in the field of age and gender factors of assertiveness. The author of the article showed that the ideas of foreign psychologists cannot be always applied to Russian – speaking society. According to the author, assertiveness does not depend on age of an adult while the foreign scientists claim the contrary. There are differences between male and female assertiveness, and they rely heavily on interpersonal situations.
Key words: assertiveness, age, gender factor, cross - cultural differences, foreign researches.
РОДИТЕЛЬСКАЯ ОБЩЕСТВЕННОСТЬ В РЕШЕНИИ ВОПРОСОВ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ПОЛИТИКИ
Романова Е.С., Абушкин Б.М., Ткаченко А.В.
МГПУ, Москва
В статье представлены материалы конкретного психолого-социологического исследования проблемы участия родителей московских школьников в решении вопросов образовательной политики. В настоящее время в системе столичного образования работают общественные советы разных уровней. На повестке дня стоит вопрос налаживания эффективной работы этих советов с активным участием родительской общественности. Материалы опроса позволяют сформулировать ряд рекомендаций по совершенствованию этой работы.
Ключевые слова: Общественно-профессиональная экспертиза, родительская общественность, Управляющие советы, анкета опроса, респонденты, результаты опроса, удовлетворенность образовательными услугами, задачи Управляющих советов, психологические проблемы.
PARENT COMMUNITY IN THE EDUCATIONAL POLICY MATTERS
Romanova E.S., Abushkin B.M., Tkachenko A.V.
MCTTU, Moscow
The article presents the specific psycho-sociological research materials of the problem of the role of Moscow school student parents’ participation in educational policy matters. Currently there are a lot of public councils, working at different levels in the educational system. At present it’s important to establish the effective functioning of these councils with the active participation of parents in this process. The questioning materials allow to compose a number of recommendations on improvement of this work.
Keywords: parental community, governing boards, the questionnaire, respondents, the survey results, the educational service satisfaction, governing boards tasks, psychological problems, efficiency factors.
Сведения об авторах журнала
«Системная психология и социология», 2014, № 2 (10)
«Systems Psychology and Sociology», 2014, № 2 (10), authors