1. Системная психология и социология
  2. »
  3. Статьи журнала
  4. »
  5. 2013 №7
Статьи журнала » 2013 №7 : Рыжов Б.Н. СИСТЕМНАЯ ПСИХОМЕТРИКА НАПРЯЖЕННОСТИ
Просмотров: 25370

Теория и метод системной психологии

 

СИСТЕМНАЯ ПСИХОМЕТРИКА НАПРЯЖЕННОСТИ

Рыжов Б.Н.
МГПУ, Москва

 

Статья посвящена описанию метода системного анализа функционального состояния человека, процедуры определения интегрального показателя (индекса) психофизиологической напряженности и примеров использования системной психометрики напряженности в практике космических исследований и детской психодиагностике.
Ключевые слова: система, структура, психическая напряженность, интегральная оценка, индекс психофизиологической напряженности, космическая психология, детская психодиагностика.

   

SYSTEM PSYCHOMETRICS OF TENSION

 

Ryzhov B.N.
MCTTU, Moscow

 

This article is devoted to the description of the system analysis method of a person’s functional state and  a procedure of the psychophysiological tension integrated indicator (index) definition. There are also some examples of use of a system psychometrics of tension  in practice of space psychology and children psychodiagnostics.
Key words: system, structure, mental tension, integrated assessment, psychophysiological tension index, space psychology, children psychodiagnostics.

Статьи журнала » 2013 №7 : Романова Е.С., Бершедова Л. И., Макшанцева Л. В. ОСНОВНЫЕ АСПЕКТЫ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГИЧЕСКОГО СОПРОВОЖДЕНИЯ ФГОС В СИСТЕМЕ СРЕДНЕГО И ВЫСШЕГО ОБРАЗОВАНИЯ
Просмотров: 6373

ОСНОВНЫЕ АСПЕКТЫ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГИЧЕСКОГО СОПРОВОЖДЕНИЯ ФГОС В СИСТЕМЕ СРЕДНЕГО И ВЫСШЕГО ОБРАЗОВАНИЯ

Романова Е.С.,  Бершедова Л. И., Макшанцева Л. В.
МГПУ, Москва 

 

В статье ставится проблема разработки интегративной психолого-педагогической модели внедрения Федеральных государственных образовательных стандартов (ФГОС). Рассматриваются сущностные особенности ФГОС и их психологические основания. Акцентируется внимание на миссии, направленности, целях психолого-педагогического обеспечения, его содержательных и организационных приоритетах, полноценно отвечающих требованиям ФГОС.

Ключевые слова: ФГОС, системно-деятельностный подход, компетентностный подход, психолого-педагогическое обеспечение, интегративная модель.

 

PRIMARY ASPECTS OF THE FEDERAL STATE EDUCATION STANDARDS (FSES) PSYCHO-PEDAGOGICAL MAINTENANCE IN THE SECONDARY AND HIGHER EDUCATION SYSTEM

 

Romanova E.S., Bershedova L.I., Makshantseva L.V.
MCTTU, Moscow

 

In this article the issue of development of integrative psycho-pedagogical model of the Federal State Education Standards (FSES) application is put. The main ESES features and their psychological bases are considered. The attention is focused on mission, trends, psycho-pedagogical providing purposes, its substantial and organizational priorities which are fully meeting the FSES requirements.

Keywords: Federal State Education Standards (FSES), systems and activity approach, competence-based approach, psycho-pedagogical providing, integrative model.

 

Статьи журнала » 2013 №7 : Кулагина И.Ю., Апасова Е.В. ДОМИНИРУЮЩАЯ МОТИВАЦИЯ ОФИЦЕРОВ СПЕЦИАЛЬНЫХ ПОДРАЗДЕЛЕНИЙ
Просмотров: 6864

ДОМИНИРУЮЩАЯ МОТИВАЦИЯ ОФИЦЕРОВ СПЕЦИАЛЬНЫХ ПОДРАЗДЕЛЕНИЙ

 

Кулагина И.Ю., Апасова Е.В.

МГППУ, Москва

 

В статье обсуждается вопрос о становлении мотивации в зрелости, при достижении высокого уровня профессионального мастерства. Изложены результаты эмпирического исследования доминирующей мотивации военнослужащих, имеющих высшее образование и отвечающих всем требованиям, предъявляемым профессионалам в этой сфере – офицеров специальных подразделений (спецназа). Исследование выполнено в русле теории профессора  Б.Н.Рыжова.

Ключевые слова:  мотивация, зрелость (средний возраст), профессионализм, профессия офицера.

 

SPECIAL DIVISION OFFICERS’ DOMINANT MOTIVATION

 

Kulagina I. Yu., Apasova E.V.

MSUPE, Moscow

 

In the article the question of the motivation formation in maturity at achievement of high level of professional skill is discussed. The results of empirical research of dominating motivation of the militaries who have the higher education and meet all professional demands needed  in this sphere – officers of special divisions (special forces) are presented. This research is executed in accordance to the theory of professor  B.N.Ryzhov.

Keywords: motivation, maturity (middle age), professionalism,  profession of an officer.

Статьи журнала » 2013 №7 : Арзуманов Ю. Л., Васечкин В. Б., Абакумова А. А. ПСИХОФИЗИОЛОГИЧЕСКИЕ ОСОБЕННОСТИ РАЗВИТИЯ ДЕТЕЙ С ОТДАЛЕННЫМИ ПОСЛЕДСТВИЯМИ АНТЕНАТАЛЬНОЙ ИНТОКСИКАЦИИ ГЕРОИНОМ*
Просмотров: 4750

ПСИХОФИЗИОЛОГИЧЕСКИЕ ОСОБЕННОСТИ РАЗВИТИЯ ДЕТЕЙ С ОТДАЛЕННЫМИ ПОСЛЕДСТВИЯМИ АНТЕНАТАЛЬНОЙ ИНТОКСИКАЦИИ ГЕРОИНОМ*

 

                                                                                        Арзуманов Ю.Л.
МГПУ,
ФГБУ «Национальный
Научный Центр Наркологии»
Министерства здравоохранения 
Российской Федерации, Москва
Васечкин В.Б., Абакумова А.А.
ФГБУ «Национальный
Научный Центр Наркологии»
Министерства здравоохранения 
Российской Федерации, Москва

 


Впервые проводился комплексный анализ и оценка особенностей состояния когнитивных, эмоциональных, поведенческих, психофизиологических и электрофизиологических  показателей у детей  старшего дошкольного  и младшего школьного возраста (6-10) лет с последствиями пренатальной интоксикации героином. Показаны нарушения зрительного, слухового, пространственного восприятия, произвольных формы внимания, вербально-логических операций, конструктивных форм мышления, а также неустойчивость эмоционального состояния с преобладанием упрямства, возбудимости и агрессивности.
Ключевые слова: антенатальная героиновая интоксикация, нарушения высших психических функций, дети дошкольного  и  младшего школьного возраста.

 


PSYCHOPHYSIOLOGICAL FEATURES OF CHILDREN DEVELOPMENT

WITH PRENATAL HEROIN INTOXICATION

 

                                                                                        Аrzumanov Yu.L.
                                                                                            MCTTU,
National Scientific Centre
 of Narcology of the Ministry of Health and
Social Development of
the Russian Federation, Moscow
Vasechkin V.B., Abakumova A.A.
National Scientific Centre
 of Narcology of the Ministry of Health and
Social Development of
the Russian Federation, Moscow

 

 

The comprehensive analysis and assessment of cognitive, emotional, behavioural, psycho-physiological and electro-physiological functions in senior pre-school and younger school (6-10 years) children with consequences of prenatal heroin intoxication compared to children without prenatal heroin intoxication was carried for the first time. It has been shown that higher mental functions disorders are manifested in violations of visual, acoustical, spatial perception, in different forms of mental activity, verbal and logical operations, constructive forms of thinking and also in instability of emotional condition with prevalence of obstinacy, excitability, aggressiveness, hostility and inconsistency of behavioural reactions.
Key words: prenatal heroin intoxication, higher mental functions disorders, pre-school and younger school children.

_________
*Работа выполнена при поддержке гранта РГНФ проект № 11-06-00619а

Статьи журнала » 2013 №7 : Коган Б.М., Дроздов А. З. ПАТОГЕНЕТИЧЕСКИЕ МЕХАНИЗМЫ РАЗВИТИЯ ДЕПРЕССИВНЫХ РАССТРОЙСТВ
Просмотров: 10604

ПАТОГЕНЕТИЧЕСКИЕ МЕХАНИЗМЫ РАЗВИТИЯ ДЕПРЕССИВНЫХ РАССТРОЙСТВ

 

Коган Б.М.

МГПУ, Москва

Дроздов А.З.

МГПУ,

ФГУ «Государственный научный центр

социальной и судебной психиатрии им.В.П.Сербского», Москва

 

Статья посвящена анализу современных отечественных и зарубежных публикаций и изложению результатов собственных исследований, посвященных изучению патогенетических механизмов формирования депрессивных расстройств. Представлена оригинальная концепция нарушений в метаболизме нейромедиаторов при расстройствах аффективной сферы.

Ключевые слова: депрессия, расстройства личности, катехоламины, норадреналин

 

PATHOGENETIC MECHANISMS IN THE DEVELOPMENT OF DEPRESSIVE DISORDERS

 

 

Kogan B. M.

MCTTU, Moscow

Drozdov A. Z.

MCTTU,

Serbsky Institute for Social

and Forensic Psychiatry, Moscow

 

The article is devoted to the present-day native and foreign publications analysis and the proper study results exposing pathogenetic mechanisms of depressive disorders development. The original neuromediator metabolism defect concept  under affective sphere disorders is presented.

Key words: depression, personality disorders, catecholamins, noradrenaline.

Статьи журнала » 2013 №7 : Кожинова О. В., Чибискова О.В. ПРОБЛЕМЫ РАЗВИТИЯ СПОСОБНОСТИ К САМОРЕГУЛЯЦИИ И САМООРГАНИЗАЦИИ У СТАРШЕКЛАССНИКОВ
Просмотров: 6186

 ПРОБЛЕМЫ РАЗВИТИЯ СПОСОБНОСТИ 

К САМОРЕГУЛЯЦИИ И САМООРГАНИЗАЦИИ У СТАРШЕКЛАССНИКОВ

 

Кожинова О. В.,
Чибискова О.В.
МГПУ, Москва


В статье на примере учащихся кадетского корпуса рассматривается проблема самоорганизации и саморегуляции старшеклассников, оказывающая влияние на их учебную успеваемость. По результатам исследования составлены рекомендации по повышению учебной успеваемости учащихся.
Ключевые слова: старшеклассник, самоорганизация, саморегуляция, успеваемость, мотивация, тревожность, психическая работоспособность, системный подход.

 

THE PROBLEMS IN THE DEVELOPMENT OF ABILITY TO SELF-ORGANIZATION AND SELF-CONTROL IN SENIOR SCHOOL CHILDREN

 

Kozhinova O. V.,
Chibiskova O.V.
MCTTU, Moscow

 

In this article on the example of cadet school pupils the problem of self-organization and self-control  influence on educational progress is considered. By results of the research recommendations on  increasing of pupils’ educational progress are made.
Keywords: senior adolscent, self-organization, self-control, educational progress, motivation, anxiety, psychic working capacity, systems approach.

Статьи журнала » 2013 №7 : Львова С.В., Неделькович Е. Г. ВЛИЯНИЕ СЕМЬИ НА ФОРМИРОВАНИЕ У ДЕТЕЙ ДОШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА НРАВСТВЕННЫХ И ЭСТЕТИЧЕСКИХ ЧУВСТВ
Просмотров: 6469

ВЛИЯНИЕ СЕМЬИ НА ФОРМИРОВАНИЕ У ДЕТЕЙ ДОШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА НРАВСТВЕННЫХ И ЭСТЕТИЧЕСКИХ ЧУВСТВ 

 

Львова С.В.

МГПУ, Москва

Неделькович Е.Г.

ГБОУ СОШ № 1114, Москва

 

В статье рассматривается вопрос о  влиянии семьи на  формирование нравственных и эстетических чувств у детей дошкольного возраста в процессе  семейного воспитания.

Ключевые слова:  семья,   нравственные чувства, эстетические чувства, мотивация, нравственные ценности.

 

FAMILY INFLUENCE ON THE MORAL AND ESTHETIC FEELINGS FORMATION

IN PRE-SCHOOL CHILDREN

Lvova S.V.

MCTTU, Moscow

Nedelkovich E. G.

School №1114, Moscow

 

In this article the question of family influence on a moral formation and esthetic feelings formation in children of preschool age during the family upbringing is considered.

Key words: family, moral feelings, aesthetic feelings, motivation, moral values.

 

Статьи журнала » 2013 №7 : Захарова И. А. КОМПЕНСАТОРНЫЙ ПОТЕНЦИАЛ ПРИ НОРМАЛЬНОМ И ПАТОЛОГИЧЕСКОМ СТАРЕНИИ
Просмотров: 13603

КОМПЕНСАТОРНЫЙ ПОТЕНЦИАЛ ПРИ НОРМАЛЬНОМ И ПАТОЛОГИЧЕСКОМ СТАРЕНИИ

 

Захарова И. А.

РНИМУ им. Н. И. Пирогова, Москва

 

Статья представляет собой обзор современных и исторически сложившихся взглядов на возможность компенсации в позднем возрасте. Освещены вопросы сопоставления понятий «нормального» и «патологического» старения в контексте реализации компенсаторного потенциала, в том числе при осуществлении когнитивного функционирования. Теоретический обзор позволяет осуществить постановку проблемы для дальнейших исследований в сферах геронтологии и гериатрии.

Ключевые слова: старение, поздний возраст, компенсация, адаптация, потенциал, геронтология, гериатрия.

 

 

COMPENSATORY POTENTIAL IN NORMAL AND

 PATHOLOGICAL AGING

 

 Zakharova I. A.

Pirogov Russian National Research Medical University , Moscow

 

This article is an overview of modern and historical views on the possibility of compensation in later life. There are questions of compassion of normal and pathological aging in the context of compensatory potential, including mechanisms of cognitive functioning. The theoretical review allows making the problem setting for future researches in sphere of gerontology and geriatrics.

Key words: aging, later life,  compensation, adaptation, potential, gerontology, geriatrics.

 

Статьи журнала » 2013 №7 : Иванцов О.В., Фадеева Е. В. ПРОФИЛАКТИКА АЛКОГОЛЬНОЙ, НАРКОТИЧЕСКОЙ И НЕХИМИЧЕСКИХ ВИДОВ ЗАВИСИМОСТИ СРЕДСТВАМИ ДИСТАНЦИОННОГО КОНСУЛЬТИРОВАНИЯ
Просмотров: 6910

ПРОФИЛАКТИКА АЛКОГОЛЬНОЙ, НАРКОТИЧЕСКОЙ И НЕХИМИЧЕСКИХ ВИДОВ ЗАВИСИМОСТИ СРЕДСТВАМИ ДИСТАНЦИОННОГО КОНСУЛЬТИРОВАНИЯ

 

Иванцов О.В.

МГПУ, Москва

Фадеева Е.В.

ФГБУ «Национальный

Научный Центр Наркологии»

Министерства здравоохранения 

Российской Федерации, Москва

 

Статья посвящена анализу обращений абонентов на детский телефон доверия по вопросам употребления наркотических и психоактивных веществ (ПАВ) и нехимических зависимостей, рассматриваются структура и методы работы с абонентами по проблемам зависимостей. Представлены практические рекомендации сотрудникам служб дистанционного консультирования по работе с абонентами, обратившимися по вопросам зависимости от ПАВ.

Ключевые слова: профилактика болезней зависимости, зависимость от психоактивных веществ, детский телефон доверия, дистанционное консультирование, наркотическая зависимость, алкогольная зависимость, Интернет-зависимость.

 

 

ALCOHOL, DRUG AND NON-CHEMICAL ADDICTION PREVENTION BY MEANS OF DISTANCE COUNSELLING

 

Ivantsov O.V.

MCTTU, Moscow

Fadeeva E.V.

National Scientific Centre

 of Narcology of the Ministry of Health and

Social Development of

the Russian Federation, Moscow

 

This article covers the analyze of the subscribers calls to a child telephone helpline on the issues of the use of narcotic and psychoactive substances and non-chemical dependencies. The structure and methods of work with subscribers on dependencies are shown. It provides practical advice for employees of the distance counseling services working with the addressed subscribers with addiction to the psychoactive substances.

Keywords: addictive diseases prevention, addiction to psychoactive substances, child telephone helpline, distance consultation, drug addiction, alcohol addiction, Internet addiction.

 

Статьи журнала » 2013 №7 : Чернов Д. Н. ИССЛЕДОВАНИЕ СОЦИОКУЛЬТУРНОЙ ОБУСЛОВЛЕННОСТИ ЯЗЫКОВОЙ КОМПЕТЕНЦИИ У СТАРШИХ ДОШКОЛЬНИКОВ
Просмотров: 5091

ИССЛЕДОВАНИЕ СОЦИОКУЛЬТУРНОЙ ОБУСЛОВЛЕННОСТИ ЯЗЫКОВОЙ КОМПЕТЕНЦИИ У СТАРШИХ ДОШКОЛЬНИКОВ1

 

Чернов Д. Н.

РНИМУ им. Н.И. Пирогова, Москва

 

Излагаются результаты исследования социокультурной обусловленности становления языковой компетенции у старших дошкольников. Методологической основой работы стало предположение о том, что детско-родительская общность, развивающаяся как коллективный субъект, играет системообразующую, опосредующую и компенсаторную роль во взаимосвязи языковой компетенции ребенка и биосоциокультурных факторов его жизнедеятельности. Обсуждается значение полученных результатов для построения адекватной для становления языковой компетенции модели социокультурной ситуации развития ребенка.

Ключевые слова: коллективный субъект «родитель – ребенок», речь, социокультурная обусловленность развития ребенка, язык, языковая компетенция.

 

THE RESEARCH OF SOCIOCULTURAL CONDITIONALITY OF LANGUAGE COMPETENCE

IN SENIOR PRESCHOOLERS1

 

Chernov D.N.

Pirogov Russian National Research Medical University , Moscow

 

Results of research of the sociocultural conditionality of formation of the language competence in senior preschoolers are stated. The assumption that a child-parental generality, developing as the collective subject, plays system forming, mediating and compensating role in interrelation of the child language competence and biosociocultural factors of its vital activity became a methodological basis of research. Value of the received results for construction of model of sociocultural situation of the child development which are valid for formation of its language competence is discussed.

Key words: collective subject «parent – child», speech, sociocultural conditionality of child development, language, language competence.

 

Статьи журнала » 2013 №7 : Чеснокова М.Г. ОБЩЕПСИХОЛОГИЧЕСКИЕ ОСНОВАНИЯ СИСТЕМНОГО ПОДХОДА К ЗДОРОВЬЮ ЛИЧНОСТИ
Просмотров: 4821

ОБЩЕПСИХОЛОГИЧЕСКИЕ ОСНОВАНИЯ

 СИСТЕМНОГО ПОДХОДА К ЗДОРОВЬЮ ЛИЧНОСТИ

 

Чеснокова М.Г.

МГУ им.М.В.Ломоносова, Москва

 

В статье рассматриваются возможностииспользованияобщепсихологических знаний при построении модели психологического исследования здоровья личности. Обосновывается понимание здоровья человека как высшей психической функции. Выделяются уровни регуляции взаимодействия индивида с внешним миром. Выдвигается гипотеза о связи психосоматических заболеваний с нарушениями механизма психической регуляции поведения на основе образа.  

Ключевые слова: психология здоровья, высшая психическая функция, психическая регуляция, социальная физиология, личность.

 

GENERAL PSYCHOLOGICAL FOUNDATIONS

OF SYSTEMS APPROACH TO THE PERSONALITY HEALTH

 

Chesnokova M.G.

Lomonosov Moscow State University, Moscow

 

In this article the possibilities of using the general psychological knowledge for making the model of the psychological investigation of health of the personality are considered. The understanding of health of a person as a higher mental function is stated. The levels of regulation of the interaction between a person and the world around are marked out. The author puts forward a hypothesis about the connection of psychosomatic disorders with the dysfunction of the mechanism of psychical image-based regulation of behavior.

Key words: psychology of health, a higher mental function, psychical regulation, social physiology, the personality.

 

Статьи журнала » 2013 №7 : Речицкая Е.Г., Шарова С. С. ВЛИЯНИЕ ЛЕВОРУКОСТИ НА ТВОРЧЕСКОЕ МЫШЛЕНИЕ УЧАЩИХСЯ С НАРУШЕННЫМ СЛУХОМ
Просмотров: 6760

ВЛИЯНИЕ ЛЕВОРУКОСТИ НА ТВОРЧЕСКОЕ МЫШЛЕНИЕ УЧАЩИХСЯ С НАРУШЕННЫМ СЛУХОМ

 

Речицкая Е.Г.

МПГУ, Москва

Шарова С.С.

СКОШ №1406 «Центр на Павелецкой», Москва

 

В статье изложены результаты исследования уровня творческого мышления у праворуких и леворуких старшеклассников с сохранным слухом, неслышащих и слабослышащих. Показана корреляция между уровнем творческого мышления и леворукостью.

Ключевые слова: леворукий, праворукий, амбидекстр, слабослышащий, неслышащий, сохранный слух, творческое мышление, вербальная креативность, творчество.

 

THE INFLUENCE OF LEFT-HANDEDNESS ON CREATIVE THINKING IN DEAF AND  HARD-OF-HEARING CHILDREN

 

Rechitskaya E.G.

MPGU, Moscow

Sharova S.S.

SСS №1406. The center at Paveleckaya, Moscow

 


The current article presents the results of research of creative thinking in left-handed and right-handed deaf and hard-of-hearing children; correlation between creative thinking and lefthandedness is shown.

Key words: left-handed, right-handed, deaf, hard-of-hearing, normal hear, creative thinking, verbal creativity.

 

 

Статьи журнала » 2013 №7 : Яньшин П.В., Варламова Е.И. ТЕСТ ИМПЛИЦИТНЫХ АССОЦИАЦИЙ (IAT): ОБЪЕКТИВНЫЙ МЕТОД КОСВЕННОГО ИЗМЕРЕНИЯ АТТИТЮДОВ И СОЦИАЛЬНЫХ СТЕРЕОТИПОВ
Просмотров: 18006

ТЕСТ ИМПЛИЦИТНЫХ АССОЦИАЦИЙ (IAT): ОБЪЕКТИВНЫЙ МЕТОД КОСВЕННОГО ИЗМЕРЕНИЯ АТТИТЮДОВ И СОЦИАЛЬНЫХ СТЕРЕОТИПОВ

 

Яньшин П.В.,

Варламова Е.И.

Самарский филиал МГПУ, Самара

 

Обзор знакомит с теоретическими основаниями, процедурой проведения, психометрическими характеристиками и областью применения Теста Имплицитных Ассоциаций (IAT). Согласно его авторам, процедура IAT предназначена для исследования неосознаваемых или частично осознаваемых эмоциональных установок (аттитюдов), социальных стереотипов и самооценки. В силу защищенности от преднамеренных и непреднамеренных искажений, доказана полезность IAT в сфере изучения расовых и межгрупповых предрассудков, криминологии, наркологии и других областях аддиктивного поведения.

Ключевые слова: IAT, Тест Имплицитных Ассоциаций, аттитюд, социальные стереотипы, валидность, компьютерная психодиагностика.

 

IMPLICIT ASSOCIATIONS TEST (IAT): AN OBJECTIVE METHOD FOR INDIRECT ATTITUDES AND STEREOTYPES MEASUREMENT

 

Yanjshin P.V.,

Varlamova E. I.

Samara branch MCTTU, Samara

 

The overview introduces the theoretical bases of the procedure and the facts that determine psychometric characteristics and application of Implicit Association Test (IAT). According to the IAT authors, procedure was designed for the study of unconscious or partially conscious emotional attitudes, social stereotypes and self-esteem. By virtue of protection from intentional and unintentional distortions IAT proved useful in the study of racial and intergroup prejudice, criminology, drug treatment and other areas of addictive behavior.

Keywords: IAT, Implicit Association Test, attitudes, social stereotypes, validity, computer psycho diagnostics.

 

Статьи журнала » 2013 №7 : Гостев А. Н. СИСТЕМА РОССИЙСКИХ ТРАДИЦИЙ В СТУДЕНЧЕСКОМ САМОУПРАВЛЕНИИ
Просмотров: 7349

СИСТЕМА РОССИЙСКИХ ТРАДИЦИЙ В СТУДЕНЧЕСКОМ САМОУПРАВЛЕНИИ

 

Гостев А. Н.
МГПУ, Москва

 

В статье анализируется влияние российских традиций на развитие системы студенческого самоуправления в высшей школе. На основе обобщения знаний, изложенных в научной литературе, и результатов конкретного социологического исследования предлагаются новые теоретические положения и практические рекомендации по совершенствованию студенческого самоуправления.
Ключевые слова: самоуправление, студенческое самоуправление, традиции, традиции в системе студенческого самоуправления

 

THE SYSTEM OF RUSSIAN TRADITIONS 
IN STUDENT SELF-GOVERNMENT

 

Gostev A. N.
MCTTU, Moscow

 

In this article the influence of the Russian traditions on a student self-government system development at the higher school is analyzed. On the basis of knowledge generalization written in the scientific literature and the results of the sociological research a new theoretical provision and practical recommendations on student self-government improvement  are offered.
Key words: self-government, student self-government, traditions, traditions in a student self-government
system.

Статьи журнала » 2013 №7 : Староверов В.И. ГЛОБАЛИЗАЦИЯ, ГЛОБАЛИЗМ, АНТИГЛОБАЛИЗМ И РОССИЯ
Просмотров: 7595

ГЛОБАЛИЗАЦИЯ, ГЛОБАЛИЗМ, АНТИГЛОБАЛИЗМ И РОССИЯ

 

Староверов В.И.

МГПУ, Москва

 

В статье раскрывается социальная сущность процессов  глобализации, глобализма и антиглобализма и место современной России в переплетении этих общемировых явлений. Глобализация характеризуется как эволюционный процесс естественно-исторического становления планетарного общежития человечества, глобализм – как производный от нее искусственный геополитический инструмент построения нового однополярного мирового порядка, антиглобализм – как сложное, противоречивое по своим частным целям движение сопротивления насильственному насаждению глобализма.

Ключевые слова: глобализация – деглобализация, глобализм-антиглобализм, геополитика, социально-пространственная организация жизнедеятельности, цивилизационные парадигмы, системность взаимосвязей, стратегии выбора, доктринальные установки, национальная безопасность. 

 

GLOBALIZATION, GLOBALISM, ANTI-GLOBALISM

AND RUSSIA

Staroverov V.I.

MCTTU, Moscow

 

In this article the social essence of the globalization processes, globalism and anti-globalism is presented and the place of modern Russia in an interlacing of these universal phenomena is shown. Globalization: it is characterized as the evolutionary process of natural-historical formation of a mankind planetary hostel; globalism – it is characterized as the artificial geopolitical instrument of a new unipolar world order construction, anti-globalism –  it is characterized as a complicated, inconsistent resistance movement on the private purposes to violent planting of a globalism.

Key words: globalization, globalism - anti-globalism, geopolitics, social and spatial organization of activity, civilizational paradigms, systemic character of interrelations, choice strategies, arrangements of a doctrine, national security.

 

Статьи журнала » 2013 №7 : Тютченко А.М. СИСТЕМНЫЙ АНАЛИЗ НЕКОТОРЫХ ПСИХОЛОГИЧЕСКИХ КАТЕГОРИЙ, ИСПОЛЬЗУЕМЫХ В СОЦИАЛЬНОЙ РАБОТЕ
Просмотров: 9110

СИСТЕМНЫЙ АНАЛИЗ НЕКОТОРЫХ ПСИХОЛОГИЧЕСКИХ КАТЕГОРИЙ, ИСПОЛЬЗУЕМЫХ В СОЦИАЛЬНОЙ РАБОТЕ

 

Тютченко А.М.

МГПУ, Москва

 

 

В статье представлен системный анализ ряда психологических категорий, используемых в социальной работе. Излагаются имеющиеся подходы к их определениям.

Ключевые слова: социальная работа, психосоциальная работа, психология социальной работы, социальная психология, социально-психологическая работа, социально-психологическая поддержка, социально-психологическая защита, социально-психологическая помощь, социальная психотерапия, социально-психологическая компетентность.

 

 

THE SYSTEM ANALYSIS OF SOME PSYCHOLOGICAL CATEGORIES USED IN SOCIAL WORK

 

Tutchenko A. M.

MCTTU, Moscow

 

  

Key words: social work, psychosocial work, psychology of social work, social psychology, social and psychological work, social and psychological support, social and psychological protection, social psychological assistance, social psychotherapy, social and psychological competence

 

Статьи журнала » 2013 №7 : Матюшкин Д.П. СБОЙ ФУНКЦИИ В СИСТЕМЕ НЕЙРОННОГО ОБЕСПЕЧЕНИЯ КОНКУРЕНЦИИ КАК ВЕРОЯТНАЯ ПРИЧИНА ГЕНУИННОГО ЭПИЛЕПТИЧЕСКОГО ПРИПАДКА
Просмотров: 3943

СБОЙ ФУНКЦИИ В СИСТЕМЕ НЕЙРОННОГО ОБЕСПЕЧЕНИЯ КОНКУРЕНЦИИ КАК ВЕРОЯТНАЯ ПРИЧИНА ГЕНУИННОГО ЭПИЛЕПТИЧЕСКОГО ПРИПАДКА

 

Матюшкин Д.П.                               

ГНЦ РФ ИМБП РАН

 

Анализ ЭЭГ генуинных эпилептических припадков (малых и больших) позволяет интерпретировать  эти припадки как результаты сбоев в системах нейронных механизмов, обеспечивающих конкуренцию антогонистических программ и команд.

Ключевые слова:  большие и малые эпилептические припадки, взаимотормозащие нейроны, потенциал действия.

 

 

 

FUNCTION FAILED IN THE SYSTEM OF NEURONAL COMPETITION MAINTANCE AS

A PROBABLE CAUSE OF THE GENUINE EPILEPTIC SEIZURE

                                      

Matyushkin D.P.

IMBP RAS                            

 

The analysis of EEG during a genuine epileptic seizure (big and small) allows to interpret  these attacks as a probable result of failure in a system of neuronal mechanisms providing the competition of antagonistic programs and commands.

Key words: Big and small epileptic seizures, interinhibiting neurons, action potential.

 

 

Статьи журнала » 2013 №7 : Яковлева А.В. ПОЛОРОЛЕВАЯ ИДЕНТИФИКАЦИЯ И МЕХАНИЗМЫ ПСИХОЛОГИЧЕСКИХ ЗАЩИТ У СТАРШИХ ПОДРОСТКОВ
Просмотров: 16258

ПОЛОРОЛЕВАЯ ИДЕНТИФИКАЦИЯ И МЕХАНИЗМЫ ПСИХОЛОГИЧЕСКИХ ЗАЩИТ

У СТАРШИХ ПОДРОСТКОВ

 

Яковлева А.В.

МГПУ, Москва

 

В статье подробно рассматривается взаимосвязь полоролевой идентификации и механизмов психологических защит старших подростков.

Ключевые слова: психологическая защита, половые различия, полоролевая идентификация, подростки, маскулинность, фемининность.

 

GENDER-ROLE IDENTIFICATION AND PSYCHOLOGICAL DEFENSE MECHANISMS

IN SENIOR ADOLESCENTS

 

Yakovleva A.V.

MCTTU, Moscow

 

In this article details of the relationship between gender identity and psychological defense mechanisms of senior  adolescents are presented.

Key words: psychological defenses, sex differences, gender identity, adolescents, masculinity, femininity.

 

 

Статьи журнала » 2013 №7 : Сведения об авторах 2013 №7
Просмотров: 6245

Надпись: Сведения об авторах журнала «Системная психология и социология», 2013, № 7 (I) «Systems Psychology and Sociology», 2013, № 7 (I), authors

 

   

РОМАНОВА Евгения Сергеевна — доктор психологических наук, профессор. Директор Института психологии, социологии и социальных отношений ГБОУ ВПО МГПУ, заведующий кафедрой общей и практической психологии ИПССО ГБОУ ВПО МГПУ. Заслуженный учитель Российской Федерации, Почетный работник высшего профессионального образования Российской Федерации. Лауреат премии Президента Российской Федерации 1998г. в области образования, Лауреат премии Правительства Российской Федерации 2009г. в области образования. Почетный профессор МГПУ, член президиума УМО университетов Российской Федерации. Заслуженный работник высшей
школы Российской Федерации.

ROMANOVA Evgeniya Sergeevna — Doctor of Psychology, Full professor. Director of the Institute of Psychology, Sociology and Social Relations of the State Educational Government-Financed Institution of Higher Professional Education of the City of Moscow «Moscow City Teacher Training University», Head of the Department of General and Practical Psychology of IPSSR MCTTU. Honorary Teacher of the Russian Federation, Honorary Worker of Higher Professional Education of the Russian Federation. Laureate of the President of the Russian Federation  Education Award  in 1998, Laureate of the Russian Federation Government Education Award in 2009. Honorary Professor of MCTTU, member of the Presidium of Educational and Methodological Consolidation of the Universities of the Russian Federation. Honorary Worker of Higher School of the Russian Federation. 

  E-mail: RomanovaES@psy.mgpu.ru

                                 

 

РЫЖОВ Борис Николаевич – доктор психологических наук, профессор. Заведующий кафедрой психологии развития и инноваций Института психологии, социологии и социальных отношений ГБОУ ВПО МГПУ. Лауреат премии  Правительства Российской Федерации 2009 г. в области образования, Почетный работник высшего профессионального образования Российской Федерации.
RYZHOV Boris Nikolayevich – Doctor of Psychology, Full professor. Head of the Department of Developmental Psychology and Innovations of the Institute of Psychology, Sociology and Social Relations of the State Educational Government-Financed Institution of Higher Professional Education of the City of Moscow «Moscow City Teacher Training University».Laureate of the Russian Federation Government Education Award in 2009, Honorary Worker of Higher Professional Education of the Russian Federation.
E-mail: rizhov51@mail.ru.

 

 

 

 

 


БЕРШЕДОВА Людмила Ивановна — доктор психологических наук, профессор. Профессор кафедры общей  и практической психологии Института психологии, социологии и социальных отношений ГБОУ ВПО МГПУ.
BERSHEDOVA Ludmila Ivanovna — Doctor of Psychology, Full professor. Professor of the Department of General and Practical Psychology of the Institute of Psychology, Sociology and Social Relations of the State Educational Government-Financed Institution of Higher Professional Education of the City of Moscow «Moscow City Teacher Training University».
E-mail:bershedova@mail.ru

 

 

 

  

 

 


МАКШАНЦЕВА Людмила Викторовна – доцент, кандидат психологических наук, доцент кафедры социальной психологии Института психологии, социологии и социальных отношений ГБОУ ВПО МГПУ, ученый секретарь диссертационного совета Института психологии, социологии и социальных отношений ГБОУ ВПО МГПУ.
 MAKSHANTSEVA Ludmila Viktorovna - Docent, PhD (Psychology), docent of the Department of Social Psychology of the Institute of Psychology, Sociology and Social Relations of the State Educational Government-Financed Institution of Higher Professional Education of the City of Moscow «Moscow City Teacher Training University». Scientific secretary of the Dissertation Councilof the IPSSR MCTTU.  E-mail: mak.96@mail.ru

 

 

 

 

 

 

КУЛАГИНА Ирина Юрьевна - кандидат психологических наук, ученый секретарь диссертационного совета ГБОУ ВПО МГППУ, профессор кафедры психологии развития ГБОУ ВПО МГППУ.
KULAGINA Irina Yuryevna – PhD (Psychology), scientific secretary of the Dissertation Council of Moscow State University of Psychology and Education (MSUPE), professor of the Department of Developmental Psychology of Moscow State University of Psychology and Education (MSUPE).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

АПАСОВА Екатерина Викторовна - аспирант кафедры социальной психологии развития факультета социальной психологии ГБОУ ВПО МГППУ.
APASOVA Ekaterina Viktorovna - Post-graduate student of the Department of Psychology of Social Development of the Faculty of Social Psychology of Moscow State University of Psychology and Education (MSUPE).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

АРЗУМАНОВ Юрий Леонидович – доктор медицинских наук, профессор. Профессор кафедры общей и практической психологии ИПССО ГБОУ ВПО МГПУ. Заведующий лабораторией клинической нейрофизиологии ФГБУ «Национальный Научный Центр Наркологии» Министерства здравоохранения  Российской Федерации.
 ARZUMANOV Yuriy Leonidovich – Doctor of Medicine (MD), Full professor. Professor of the Department of General and Practical Psychology of the Institute of Psychology, Sociology and Social Relations of the State Educational Government-Financed Institution of Higher Professional Education of the City of Moscow «Moscow City Teacher Training University».Head of the Laboratory of Clinical Neurophysiology of the National Scientific Centre of Narcology of the Ministry of Health and Social Development of the Russian Federation.  E-mail:arzumanov46@mail.ru

 

 

 

 

 

 

 

 

АБАКУМОВА Алла Алексеевна – кандидат биологических наук, доцент ИПССО ГБОУ ВПО МГПУ. Ведущий сотрудник ФГБУ «Национальный Научный Центр Наркологии» Министерства здравоохранения Российской Федерации.
ABAKUMOVA Alla Alexeyevna – PhD (Biology), docent of the Institute of Psychology, Sociology and Social Relations of the State Educational Government-Financed Institution of Higher Professional Education of the City of Moscow «Moscow City Teacher Training University». Leading research worker of the National Scientific Centre of Narcology of the Ministry of Health and Social Development of the Russian Federation.
E-mail: abakumova46@mail.ru

 

 

 

 

 

 

 


ВАСЕЧКИН Виктор Борисович – кандидат медицинских наук,  старший научный сотрудник лаборатории клинической нейрофизиологии ФГБУ «Национальный Научный Центр Наркологии» Министерства здравоохранения  Российской Федерации
VASECHKIN Viktor Borisovich - PhD (Medicine), senior research worker of the Laboratory of Clinical Neurophysiology of the National Scientific Centre of Narcology of the Ministry of Health and Social Development of the Russian Federation.

E-mail: vasech@mail.ru

 

 

 

 

 

 

 

 

 


КОГАН Борис Михайлович – доктор биологических наук, профессор. Заведующий кафедрой клинической и специальной психологии Института психологии, социологии и социальных отношений ГБОУ ВПО МГПУ.
KOGAN Boris Mikhailovich – Doctor of Biology, Full professor. Head of the Department of Clinical and Special Psychology of the Institute of Psychology, Sociology and Social Relations of the State Educational Government-Financed Institution of Higher Professional Education of the City of Moscow «Moscow City Teacher Training University». E-mail: boriskogan@mail.ru

 

 

 

 

 

 

 

 

ДРОЗДОВ Александр Зосимович – доктор медицинских наук, профессор. Профессор кафедры клинической и специальной психологии Института психологии, социологии и социальных отношений ГБОУ ВПО МГПУ Заведующий клинико-биохимической лабораторией ФГУ «Государственный научный центр социальной и судебной психиатрии им. В. П.Сербского».
DROZDOV Alexandr Zosimovich – Doctor of Medicine (MD), Full professor. Professor of the Department of Clinical and Special Psychology of the Institute of Psychology, Sociology and Social Relations of the State Educational Government-Financed Institution of Higher Professional Education of the City of Moscow «Moscow City Teacher Training University». Head of the Laboratory of Clinical and Biochemical Processes of Moscow V. Serbsky Institute for Social and Forensic Psychiatry. 
E-mail: Alex00582@yandex.ru

 

 

 

 

 

 

КОЖИНОВА Ольга Владиленовна – кандидат психологических наук, старший преподаватель кафедры психологии развития и инноваций Института психологии, социологии и социальных отношений ГБОУ ВПО МГПУ.
 KOZHINOVA Olga Vladilenovna – PhD (psychology), assistant professor of the Department of  Developmental Psychology and Innovations of the Institute of Psychology, Sociology and Social Relations of the State Educational Government-Financed Institution of Higher Professional Education of the City of Moscow «Moscow City Teacher Training University». E-mail: kozhiniva59@mail.ru

 

 

 

 

 

 

 

 


ЧИБИСКОВА Оксана Владимировна – ассистент кафедры психологии развития и инноваций Института психологии, социологии и социальных отношений ГБОУ ВПО МГПУ.
CHIBISKOVA Oxana Vladimirovna – Teaching assistant of the Department of Developmental Psychology and Innovations of the Institute of Psychology, Sociology and Social Relations of the State Educational Government-Financed Institution of Higher Professional Education of the City of Moscow «Moscow City Teacher Training University».

E-mail: chibiskova@mail.ru

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЛЬВОВА Светлана Владимировна - кандидат психологических наук, доцент кафедры психологии развития и инноваций Института психологии, социологии и социальных отношений ГБОУ ВПО МГПУ, заместитель директора Института психологии, социологии и социальных отношений ГБОУ ВПО МГПУ по воспитательной работе.

LVOVA Svetlana Vladimirovna -  PhD (Psychology), Docent, docent of the Department of  Developmental Psychology and Innovations of the of Institute of Psychology, Sociology and Social Relations of the State Educational Government-Financed Institution of Higher Professional Education of the City of Moscow «Moscow City Teacher Training University». Deputy director for the educational work of the Institute of Psychology, Sociology and Social Relations of the State Educational Government-Financed Institution of Higher Professional Education of the City of Moscow «Moscow City Teacher Training University».

E-mail: lvova.c@mail.ru

 

 

 

 


НЕДЕЛЬКОВИЧ Елена Геннадьевна — педагог-психолог ГБОУ СОШ №1114 г. Москвы – дошкольное структурное подразделение.
NEDELKOVOCH Elena Gennadjevna — Educational psychologist of the Secondary School № 1114, pre-school department, Moscow.
E-mail: elned@inbox.ru

 

 

 

 

 

 

 

 

 


ЗАХАРОВА Ирина Александровна - аспирант кафедры общей психологии и педагогики ГБОУ ВПО РНИМУ им. Н. И. Пирогова.
ZAKHAROVA Irina Alexandrovna- Post-graduate student of the Department of General Psychology of the Pirogov Russian National Research Medical University .

E-mail: anwiw@yandex.ru

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ИВАНЦОВ Олег Владимирович — кандидат психологических наук, младший научный сотрудник лаборатории развития ребенка и здоровьесберегающей деятельности Центра развития ребенка и здоровьесберегающей деятельности в образовании ГБОУ ВПО МГПУ
IVANTSOV Oleg Vladimirovich – PhD (Psychology), junior research worker of the Laboratory of the Child Development and Health Saving Activity of the Center of Child Development and Health Saving Activity in Education of the State Educational Government-Financed Institution of Higher Professional Education of the City of Moscow «Moscow City Teacher Training Univer".

 

 

 

 

 

 

 


ФАДЕЕВА Евгения Владимировна – кандидат психологических наук, заведующая отделом профилактики употребления психоактивных веществ среди лиц молодого возраста ФГБУ «Национальный Научный Центр Наркологии» Министерства здравоохранения  Российской Федерации
FADEEVA Evgeniya Vladimirovna – PhD (Psychology), Head of the Department of Preventive use of Psychoactive Substances in young people of the National Scientific Center of Narcology of the Ministry of Health and Social Development of the Russian Federation.
E-mail: nscnfadeeva@mail.ru

 

 

 

 

 

 

 

ЧЕРНОВ Дмитрий Николаевич  —  кандидат психологических наук, доцент, cтарший научный сотрудник научно-исследовательской лаборатории разработки технологий диагностики развития личности Российского национального исследовательского медицинского университета им. Н.И. Пирогова. 
CHERNOV Dmitry Nikolayevich — PhD (Psychology), Associate professor, Senior research worker of the Research Laboratory of Working out of Technologies of Diagnostics of the Person Development,  Pirogov Russian National Research Medical University.

E-mail: chernov_dima@mail.ru

 

 

 

 

 

 

 

 

 


ЧЕСНОКОВА Милена Григорьевна ─ кандидат психологических наук, старший научный сотрудник кафедры общей психологии МГУ им.М.В. Ломоносова.
CHESNOKOVA Milena Grigorjevna ─ PhD (Psychology), senior research worker of the Department of General Psychology of Lomonosov Moscow State University.  

E-mail: milen-ches@bk.ru 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


РЕЧИЦКАЯ Екатерина Григорьевна —  кандидат педагогических наук, профессор, заведующая кафедрой сурдопедагогики  ГБОУ ВПО МПГУ.
RECHITSKAYA Ekaterina Grigorjevna -— PhD (Pedagogy), Full professor, Head of the Department of Deaf-and-dump Pedagogy of the Moscow Pedagogical State University.

E-mail: elisvesta@mail.ru.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


ШАРОВА Светлана Сергеевна —  педагог-психолог, специальная (коррекционная) школа №1406 «Центр на Павелецкой».
SHAROVA Svetlana Sergeevna — Educational psychologist of the Special (correctional) secondary school №1406. “Pavelecky Center”
E-mail: lightgp@mail.ru

 

 

 

 

 

 

 

 

 


ЯНЬШИН Петр Всеволодович – доктор психологических наук,  профессор, заведующий кафедрой общей и социальной психологии самарского филиала ГБОУ ВПО МГПУ,  г. Cамара.
YANJSHIN Peter Vsevolodovich - Doctor of Psychology, Full professor, Head of the Department of General and Social Psychology of Samara Filial of the State Educational Institute of a Higher Professional Education of the City of Moscow «Moscow City Teacher Training University».
E-mail: yapetr@yandex.ru

 

 

 

 

 

 

 

 

ВАРЛАМОВА Елена Ивановна —  Директор по обучению школы языковой подготовки «Окей», г. Самара.
VARLAMOVA Elena Ivanovna —   Director for education of the Language training school «OK»,  Samara.  E-mail: varlamova.e.i@gmail.com  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


ГОСТЕВ Александр Николаевич — доктор социологических наук, профессор. Профессор кафедры общей и прикладной социологии Института психологии, социологии и социальных отношений ГБОУ ВПО МГПУ.
GOSTEV Alexandr Nikolaevich —  Doctor of Sociology, Full professor. Professor of the Department of General and Applied Sociology of the Institute of Psychology, Sociology and Social Relations of the State Educational Government-Financed Institution of Higher Professional Education of the City of Moscow «Moscow City Teacher Training University».
E-mail: gostevan@inbox.ru

 

 

 

 

 

 

 

 


СТАРОВЕРОВ Владимир Иванович – доктор философских наук, профессор ИСПИ РАН, заслуженный деятель науки РФ.
STAROVEROV Vladimir Ivanovich – Doctor of Philosophy, Full professor, professor of the Institute of Socio-Political Research under Russian Academy of Sciences (ISPR RAS), Honoured Science Worker of the Russian Federation.
 E-mail: staroverov@list.ru

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ТЮТЧЕНКО Александр Максимович – кандидат исторических наук, профессор. Заведующий кафедрой психолого-социальных технологий Института психологии, социологии и социальных отношений ГБОУ ВПО МГПУ.
TYUTCHENKO Alexandr Maksimovich – PhD (History), Full professor. Head of the Department of Psycho-Social Technologies of the Institute of Psychology, Sociology and Social Relations of the State Educational Government-Financed Institution of Higher Professional Education of the City of Moscow «Moscow City Teacher Training University».
E-mail: tyutchenkoam@yandex.ru

 

 

 

 

 

 

 


МАТЮШКИН Дмитрий Павлович - доктор медицинских наук, профессор. Заслуженный деятель науки Российской Федерации, член нью-йоркской академии наук (1996).Научный сотрудник ГНЦ РФ-Институт медико−биологических проблем РАН.
 MATYUSHKIN Dmitriy Pavlovich – Doctor of Medicine (MD), Full professor. Honoured Science Worker of the Russian Federation, Member of the New-York Academy Sciences (1996). Research worker of the Institute of Biomedical Problems of RAS. 
E-mail: Matyush26@pochta.ru

 

 

 

 

 

 

 

ЯКОВЛЕВА Анна Вадимовна – ассистент кафедры клинической и специальной психологии Института психологии, социологии и социальных отношений ГБОУ ВПО МГПУ.
YAKOVLEVA Anna Vadimovna — Teaching assistant of the Department of Clinical and Special Psychology of the Institute of Psychology, Sociology and Social Relations of the State Educational Government-Financed Institution of Higher Professional Education of the City of Moscow «Moscow City Teacher Training University».

E-mail: annayakovleva08@yandex.ru