![]() |
1. Теория и метод системной психологии
СИСТЕМНЫЕ ОСНОВАНИЯ ПСИХОЛОГИИ
(продолжение)
Рыжов Б.Н.
МГПУ, Москва
Настоящая статья является продолжением работы, опубликованной в №№ 1 - 2 номерах журнала «Системная психология и социология». В статье излагаются основы представлений о психических процессах, изложенные с позиций системной психологии.
Ключевые слова: система, структура, связи, элементы, ощущения, внимание, восприятие, память, мышление.
THE BASIS OF SYSTEMS PSYCHOLOGY
(continuation)
Ryzhov B.N.
MCPU,Moscow
This article is the continuation of the previous work, that was published in the journal «Systems psychology and sociology» in №№ 1-2 . This work represents the bases views on the psychic processes from the stand of the systems approach.
Key words: system, structure, links, elements, sense, attention, perception, memory, thinking.
ПСИХОЛОГИЯ РАЗВИТИЯ В КОМПЛЕКСЕ СОВРЕМЕННОЙ
АНТРОПОЛОГИИ
Тюков А.А.,
МГПУ, Москва
В статье раскрываются онтологические и гносеологические основания комплекса наук о человеке. Описывается категориальное ядро комплексной психологии развития. Формулируются фундаментальные законы образования человека. Определяется комплекс предметов педагогической психологии, таких как психология воспитания, психология формирования сознания, психология социального и предметного обучения и психология педагогического мастерства.
Ключевые слова: системный подход; методология комплексного подхода; категории личности, сознания и деятельности; предметы комплексной психологии развития; основной закон образования человека; законы педагогической деятельности.
DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY IN THE MODERN ANTHROPOLOGY COMPLEX
Tyukov A.A.,
MCPU, Moscow
The article focuses on the ontological and gnoseological foundations of the human sciences complex. It describes the categorical nucleus of the integrative developmental psychology, and formulates the fundamental laws of human education. A set of educational psychology subjects is defined including psychology of upbringing, psychology of consciousness formation, social and subject teaching and teaching skills.
Key words: systems approach; comprehensive approach methodology; categories of personality, consciousness and activity; subjects of the integrative developmental psychology; basic law of human development; teaching laws.
ЦЕЛЬ, РЕЗУЛЬТАТ И ГОМЕОСТАЗИС В ДИНАМИЧЕСКОЙ СИСТЕМЕ ОРГАНИЗМА
Урываев Ю. В.,
МГПУ, Москва
Междисциплинарный обзор предполагает, что особой целью систем живых организмов является способность стабилизировать свои процессы выживания. Живые клетки приобрели способность выживать путем адаптации, совершенствуя ее постепенно или скачками. Прокариоты, менее интегрированные и резистивные организмы, слабо адаптивны, по сравнению с более совершенными эукариотами,- сущностями с более продолжительной жизнью, обладающими лучшей адаптацией из-за централизованного ядра, интегрирующего метаболические процессы клетки. Многоклеточные организмы, вплоть до человека с дифференцированными наружными и внутренними частями или органами (лат. «орудия»), стали жить намного дольше благодаря общебиологическому способу сочетанной метаболической ауторегуляции. Млекопитающие с их развитым мозгом приобрели отчетливую способность раздельно регулировать поведение и внутреннюю среду. Отсюда простая «цель», как паттерн нервной систематизации для преодоления и избегания неблагоприятных отклонений состояния тела, преобразовалась в осознанную через запоминание специальных сигналов речевых органов. Совершенствуя мозговые механизмы селективных ассоциаций и воспоминаний, человек научился оперировать перспективными и близкими целями.
Ключевые слова: система биологическая, система функциональная, системообразующий фактор, цель, сигнальность, адаптивность
THE GOAL, THE RESULT AND HOMEOSTASIS IN DYNAMICAL SYSTEM OF THE ORGANISM
Urivaev Y.V.,
MCPU,Moscow
An interdisciplinary overview is suggested that the essential purpose of systems of living organisms is to stabilize processes for surviving. Living cells have gained the quality to survive by adaptation, improving one gradually and by metamorphoses in evolution. Procariots, less integrated, less resistive, restoring poorer and advanced eucariots, longer life span entities have manifested better adaptation owing to centralized nucleus, which integrates the whole metabolic processes of a cell. Multicellular organisms up to humans with differentiated own external and internal parts, or organs (lat. “tools”) have got life interval extremely longer by common biological mean - combined metabolic autoregulation. Mammals with developed brain have received visible ability to regulate separately behavior and autonomous milieu interior. Hence a simple “purpose” as the pattern of neuronal systematization to overcome and avoid unfavourable deviations of the body state has turned to be conscious by remembering special signals of speech organs. Perfecting brain mechanisms of associative selection and recalling learnt the human to operate with long- and short-term purposes.
Key words: biological system, functional system, purpose, surviving, condition signality, adaptation.
2. Психологические исследования
ОБУЧЕНИЕ ЭКСПЕРТНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ БАКАЛАВРОВ И
МАГИСТРОВ ПСИХОЛОГИИ
Романова Е. С.
Макшанцева Л. В.
МГПУ, Москва
В статье рассматриваются особенности обучения экспертной психологической деятельности бакалавров и магистров, приведение его в соответствие с Федеральным государственным образовательным стандартом высшего профессионального образования. Показана роль использования основ социально-психологической экспертизы в образовательном процессе как базы для практической деятельности психологов. Освещена нормативно-правовая сторона обучения экспертной деятельности бакалавров и магистров по психологическим направлениям подготовки.
Ключевые слова: основная образовательная программа, профессиональные компетенции, экспертная деятельность, социально-психологическая экспертиза.
THE EXPERT ACTIVITY TRAINING OF THE BACHELORS AND MASTERS OF PSYCHOLOGY
Romanova E.S.,
Makshantseva L.V.
MCPU, Mosсow
In this article the features of expert psychological activity training of the bachelors and masters of psychology are considered and its reduction in conformity with the Federal state educational standard of the higher professional training is discussed. The role of use of bases of socio-psychological examination in educational process is shown as the bases for practical activities of psychologists. It is reported about the standard-legal side of training for expert activity of bachelors and masters of different areas of psychological teaching.
Key words: the basic educational program, professional competence, expert activity, socio-psychological expertise.
ОТРАЖЕНИЕ ЭМОЦИОНАЛЬНОЙ ЗНАЧИМОСТИ
МАСКИРОВАННЫХ СЕМАНТИЧЕСКИХ СТИМУЛОВ В МИКРОМОТОРИКЕ РУКИ
Яньшин П.В. , Косова А.Н.,
МГПУ, Самара
В статье изложены результаты эксперимента (модель обратной динамической маскировки), цель которого – исследование связи непроизвольной микромоторной реакции руки, производящей стереотипные произвольные движения, с влиянием подпороговых слов. Гипотеза: микромоторные изменения связаны с личностно-значимым смысловым содержанием подпороговых (40мс) слов-стимулов. Группы: 86 беременных женщин (с угрозой выкидыша и без), 34 небеременные женщины и 34 мужчины. Стимулы различались по эмоциональной валентности и провокационности в соответствии с жизненной ситуацией испытуемых. Реакция руки снималась манипулятором «мышь». Обнаружен микромоторный эффект, совпадающий с эмоционально-смысловой значимостью подпороговых слов.
Ключевые слова: подпороговое восприятие, семантический прайминг, микромоторная реакция, обратная динамическая маскировка, личностно-смысловая значимость.
REFLECTION OF THE EMOTIONAL SIGNIFICANCE OF
MASKED SEMANTIC STIMULI IN THE MICROMOTOR MANUAL REACTION
Yanjshin P.V., Kosova A.N.,
MCPU, Samara
The article presents the results of the experiment (used a masked priming paradigm), the purpose of which was to investigate the involuntary manual micro reaction, on the hand producing stereotyped voluntary movements, as a response to subliminal presentation of emotionally meaningful words. The hypothesis predicts that “deviations” in a motor reactivity are determined by the effect of subliminal presentation (40ms) of individually significant semantic information (words). Four groups of subjects, 86 pregnant women (with a threatened miscarriage and without), 34 non-pregnant women and 34 men. Stimuli differed in emotional valence and provocativeness in accordance with the life situation of subjects. The reaction of the hand was detected by a computer mouse. “Mikromotor effect” – a significant difference in movements in response to different subliminal words, which coincided with the emotional significance of the words, was found.
Key words: subliminal perception, semantic priming, micromotor reaction, masked priming paradigm, personal-semantic significance.
СОСТОЯНИЕ ПРОБЛЕМЫ НЕРАВНОМЕРНОСТИ И
ГЕТЕРОХРОННОСТИ И ЕЕ РОЛЬ В ПСИХИЧЕСКОМ РАЗВИТИИ В ОНТОГЕНЕЗЕ
Шилова Т.А.,
МГПУ, Москва
В настоящей работе рассматриваются факторы неравномерности и гетерохронности развития психики в онтогенезе, оказывающие влияние на состояние учения и поведения школьников. Показана роль неравномерности и гетерохронности в развитии личности в онтогенезе.
Ключевые слова: онтогенез, гетерохронность, системогенез, психические процессы, учебная деятельность, учебная мотивация, обучаемость, специальные способности.
THE STATE OF THE PROBLEM OF IRREGULARITY AND HETEROCHROMIA AND ITS FUNCTION IN PSYCHIC DEVELOPMENT IN ONTOGENESIS
Shilova T.A.,
MCPU, Moscow
The author considers the facts of irregularity and heterochromia of development of the psyche in ontogenesis, that have an influence on the pupils’ learning and behaviour. It was also shown the role of irregularity and heterochromia during the development of the personality in ontogenesis.
Key words: ontogenesis, heterochromia, systemogenesis, psychological processes, learning activity, learning motivation, special abilities, trainability.
МОТИВАЦИОННЫЕ ТЕНДЕНЦИИ ПРИ РАЗНЫХ ТИПАХ ХАРАКТЕРА
В ПОДРОСТКОВОМ ВОЗРАСТЕ
Кулагина И.Ю.,
Поляков Е.А.,
МГППУ,
Москва
В статье обсуждается вопрос о содержательной психологической характеристике различных типов акцентуаций характера. Представлены данные о мотивации и ценностных ориентациях, свойственных подросткам с сензитивным, психастеническим, астеноневротическим, гипертимным и истероидным типами акцентуаций характера. Отражены результаты эмпирического исследования, проведенного с подростками, воспитывающимися в семьях и детском доме.
Ключевые слова: тип характера, акцентуация характера, мотивация надситуативного уровня, ценностные ориентации, подростковый возраст
MOTIVATIONAL TENDENCIES WITH DIFFERENT TYPES OF CHARACTERS IN ADOLESCENCE
Kulagina I.Y.,
Polyakov E.A.,
MSPPU, Moscow
In this article the question of richness of the content of the psychological characteristic of different types of accentuations of the character is discussed. The data of motivation and values of adolescents with sensitive, psychoasthenic, asthenoneurotic, hyperthymic and hysteroid types of accentuations of the character are represented. The empirical results of the studies of the adolescents, brought up in families and orphanage are shown.
Key words: type of the character, accentuation of the character, motivation of the transsituational level, values,adolescence.
СЕКСУАЛЬНОСТЬ И ОЩУЩЕНИЯ НЕЛОВКОСТИ И БЕСПОКОЙСТВА
В ПОДРОСТКОВОМ ВОЗРАСТЕ
Липп Дидье
Институт Монсури,
Париж, Франция
перевод с французского Филатовой О.А.
В статье исследуются особенности сексуального развития и способов поведения подростков в контексте социального развития и изменений, имеющих место в обществе. Внимание обращено на то, что подростки, испытывая затруднения в поисках любви и счастья, всё больше прибегают в сфере сексуального к более незрелым, но зато не терпящим отлагательств, способам поведения. Распространение этого феномена приводит к вытеснению всегда считавшейся нормой гетеро- и генитальной сексуальности.
Ключевые слова: подростковый возраст, сексуальные способы поведения, наслаждение, частичные импульсы, зрелость ЭГО.
SEXUALITY AND FEELINGS OF UNEASINESS AND ANXIETY IN ADOLESCENCE
Lippe Didier
Institute Monsourit
Paris, France
The translation from French is done by Fylatova O.A.
In this article the features of sexual development and types of behaviour in adolescence are studied in the context of social development and its changes, happening in the society. A special attention draws to the problem, that adolescents, having difficulties in love and happiness searching, resort most of the time to the immature but exigent types of behaviour in sexual sphere. The spread of this phenomenon leads to the repression of the hetero – and genital sexuality, that is always considered to be normal.
Key words: adolescence, types of sexual behaviour, enjoyment, partial impulses, EGO maturity.
СИСТЕМНО-ПСИХОЛОГИЧЕСКИЕ ОСОБЕННОСТИ МОТИВАЦИОННОЙ И ПОЗНАВАТЕЛЬНОЙ
СФЕРЫ ПСИХИЧЕСКИ БОЛЬНЫХ
Ирина-Коган В.Р.,
Сенкевич Л.В.,
Фаринович В.В.,
Государственная классическая
академия им. Маймонида,
Москва
В статье изложены основные результаты системной диагностики типов психической работоспособности и мотивационных профилей лиц с различными психическими расстройствами. Определены системно-психологические характеристики нарушений личности и мышления шизофренической и органической природы, типы доминирующей мотивации больных шизофренией, эпилепсией и маниакально-депрессивным психозом.
Ключевые слова: шизофрения, симптоматическая эпилепсия, эпилептическая болезнь, маниакально-депрессивный психоз, патопсихологическая диагностика, дефект личности и мышления шизофренической природы, интеллектуально-мнестическое снижение, психическая работоспособность, мотивация развития личности, мотивация развития социума.
SYSTEM-PSYCHOLOGICAL FEATURES OF THE MOTIVATIONAL AND COGNITIVE SPHERES OF MENTALLY DISEASED PERSONS
Irina – Kogan V.R.,
Senkevich L.V.,
Farynovich V.V.,
State Classical Academy
by Maimonides,
Moscow
In this article the main results of systems diagnostics of types of psychic work capacity and motivational profiles of persons with different psychic disorders are represented. System-psychological characteristics of personality disorders and thinking disorders of schizophrenic and organic nature, types of dominant motivations of schizophrenics, epileptics, and manic-depressive psychosis patients are determined.
Key words: schizophrenia, symptomatic epilepsy, epilepsy, manic-depressive psychosis, pathopsychological diagnostics, defect of personality and thinking of schizophrenic nature, intellectual-mnemonical lowering, psychic work capacity, motivation of personality development, motivation of society development.
3.Психология и образование
НОВЫЕ ФОРМЫ ПРАКТИЧЕСКОЙ РЕАЛИЗАЦИИ ОСВОЕННОГО ИНТЕГРАТИВНОГО СОДЕРЖАНИЯ ОБРАЗОВАНИЯ
Романова Е.С.,
МГПУ, Москва
В статье раскрывается понимание внешних и внутренних критериев оценки практических форм обеспечения интегративного содержания высшего образования на основе компетентностного подхода при профессиональной подготовке студентов в вузе.
Ключевые слова: профессиональные компетенции, профессиограмма, компетентностный подход, современные образовательные стандарты, профильно – модульное планирование, кредитно-рейтинговая система.
NEW FORMS OF THE PRACTICAL REALIZATION OF
THE ASSIMILATED INTEGRATIVE CONTENT
OF THE EDUCATION
Romanova E.S.,
MCPU, Moscow
In this article the interpretation of the outer and inner criterions of the estimation of practical forms of integrative content of the higher education is discussed on the basis of the competent approach during the professional students’ training.
Key words: professional competences, professiogram, competent approach, up-to date educational standards, profile –modular planning, credit- rating system.
ТВОРЧЕСТВО ПЕДАГОГА КАК СИСТЕМА
Казаренков В.И.,
РУДН, Москва
В статье раскрывается содержание роли высшего образования и науки как ведущего системного интегратора во всестороннем развитии творческого потенциала личности в социокультурном, экономическом, правовом, нравственном и экологическом отношениях, обеспечивающих целостную многомерную самореализацию человека.
Ключевые слова: творчество педагога, самоактуализация личности, система.
TEACHER’S CREATIVITY AS A SYSTEM
Kazarenkov V.I.
Peoples’ Friendship
University of Russia (PFUR),
Moscow
In this article the content of the role of the higher education and the science is discussed as the leading system integrator of the all-round development of the personality’s creative potential in the socio-cultural, economic, legal, moral and ecological directions, providing the integral multidimentional self-actualization of the person.
Key words: teacher’s creativity, self-actualization of the personality, system.
4.Системная социология
СИСТЕМНО - СОЦИОЛОГИЧЕСКИЙ ВЗГЛЯД НА КОММУНИКАЦИОННУЮ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ: СТРУКТУРА ПРОЦЕССА И БАРЬЕРЫ
Чамкин А.С.,
МГПУ, Москва
В статье автором содержательно раскрывается теоретическое обоснование структуры коммуникационного процесса. Особое внимание уделено вопросу классификации коммуникативных барьеров.
Ключевые слова: система, системный подход, структура и элементы коммуникационного процесса, коммуникативные барьеры.
SYSTEM-SOCIOLOGICAL APPROACH TO THE COMMUNICATION ACTIVITY: STRUCTURE OF THE PROCESS AND BARRIERS
Chamkin A.S.,
MCPU, Moscow
In this article the author suggests the theoretical study of the structure of the communication process. The special attention draws to the problem of the classification of the communication barriers.
Key words: system, systems approach, structure and elements of the communication process, communication barriers.
МОТИВАЦИЯ К РОЖДЕНИЮ ДЕТЕЙ В МОНО - И МЕЖЭТНИЧЕСКИХ СЕМЬЯХ
Бородкина Г.В.,
Романова Е.Г.,
МГПУ, Москва
В статье рассматривается проблема демографического кризиса в России, анализируются основные мотивы к рождению детей у россиян, состоящих в моно- и межэтнических браках.
Ключевые слова: мотивация, репродуктивные мотивы, демографический кризис, старение нации, рождаемость, моно- и межэтническая семья.
MOTIVATION TO THE BIRTH OF CHILDREN IN MONO – AND INTERETHNIC FAMILIES
Borodkina G.V.,
Romanova E.G.,
MCPU, Moscow
In this article the problem of the demographic crisis in Russia is considered, basic motives to the birth of children in Russia in mono and interethnic marriages are analysed.
Key words: motivation, reproductive motives, demographic crisis, aging of the nation, birth, mono – and interethnic families.
Сведения об авторах журнала
«Системная психология и социология»
«Systems Psychology and Sociology» authors,
2011, № 3
![]() |
Романова Евгения Сергеевна – доктор психологических наук, профессор, директор Института психологии, социологии и социальных отношений ГОУ ВПО МГПУ, декан психологического факультета ИПССО ГОУ ВПО МГПУ, заведующая кафедрой общей и практической психологии ИПССО ГОУ ВПО МГПУ. Заслуженный учитель Российской Федерации, Почетный работник высшего профессионального образования, Лауреат премии Президента Российской Федерации в области образования за 1998 год, Лауреат премии Правительства Российской Федерации в области образования за 2009 год. Почетный профессор МГПУ, член президиума УМО университетов РФ. Romanova Evgeniya Sergeevna – Doctor of Psychology, Full professor, Director of the Institute of Psychology, Sociology and Social Relationship of the State Educational Institute of a Higher Professional Education MCPU, Dean of the Faculty of Psychology of IPSSR of the State Educational Institute of a Higher Professional Education MCPU, Head of the Department of General and Practical Psychology. Honoured Teacher of the Russian Federation, Honorary member of the Higher Professional Education. Laureate of the Award of the President of the Russian Federation in a sphere of Education 1998, Laureate of the Award of the Government of the Russian Federation in a sphere of Education 2009. The Emeritus Professor of MCPU, the member of presidium of Educational and Methodological amalgamation of the Universities of the Russian Federation. E-mail:olgak@psy.mgpu.ru |
![]() |
Рыжов Борис Николаевич – доктор психологических наук, профессор, заведующий кафедрой психологии развития и инноваций Института психологии, социологии и социальных отношений ГОУ ВПО МГПУ. Лауреат премии Правительства Российской Федерации в области образования за 2009 г., Почетный работник высшего профессионального образования. Ryzhov Boris Nikolayevich – Doctor of Psychology, Full professor, Head of the Department of Developmental Psychology and Innovations of the Institute of Psychology, Sociology and Social Relationship of the State Educational Institute of a Higher Professional Education MCPU. Laureate of the Award of the Government of the Russian Federation in a sphere of Education 2009, Honorary member of the Higher Professional Education. E-mail: rizhov51@mail.ru |
![]() |
Тюков Анатолий Александрович – доцент, кандидат психологических наук, профессор кафедры психологии развития и инноваций Института психологии, социологии и социальных отношений ГОУ ВПО МГПУ. Tyukov Anatoly Alexandrovich - Docent, PhD (Psychology), professor of the Department of Developmental Psychology and Innovations of the Institute of Psychology, Sociology and Social Relationship of the State Educational Institute of a Higher Professional Education MCPU. Е-mail: Tjukov@mail.ru |
![]() |
Урываев Юрий Викторович – доктор медицинских наук, профессор, профессор кафедры клинической и специальной психологии Института психологии, социологии и социальных отношений ГОУ ВПО МГПУ. Заслуженный деятель науки РФ. Uryvaev Yury Victorovich - Doctor of Medicine, Full professor, professor of the Department of Clinical and Special Psychology of the Institute of Psychology, Sociology and Social Relationship of the State Educational Institute of a Higher Professional Education MCPU, Honoured Scientist of the Russian Federation |
![]() |
Макшанцева Людмила Викторовна – доцент, кандидат психологических наук, доцент кафедры социальной психологии Института психологии, социологии и социальных отношений ГОУ ВПО МГПУ, ученый секретарь диссертационного совета Института психологии, социологии и социальных отношений ГОУ ВПО МГПУ. Makshantseva Ludmila Viktorovna - Docent, PhD (Psychology), docent of the Department of Social Psychology of the Institute of Psychology, Sociology and Social Relationship and scientific secretary of the dissertation council of the Institute of Psychology, Sociology and Social Relationship of the State Educational Institute of a Higher Professional Education MCPU. |
![]() |
Яньшин Петр Всеволодович – доктор психологических наук, профессор, заведующий кафедрой общей и социальной психологии самарского филиала ГОУ ВПО МГПУ, г. Самара. Yanjshin Peter Vsevolodovich - Doctor of Psychology, Full professor, Head of the Department of General and Social Psychology of Samara Filial of the State Educational Institute of a Higher Professional Education MCPU. E-mail : yapetr@yandex.ru |
![]() |
Косова Анна Николаевна - соискатель звания кандидата психологических наук кафедры общей и социальной психологии самарского филиала ГОУ ВПО МГПУ, Клинический психолог филиала №24 ФГУ «ГБ МСЭ по Самарской области» Kosova Anna Nikolaevna - post-graduate student of the Department of General and Social psychology of Samara Filial of the State Educational Institute of a Higher Professional Education MCPU, clinical psychologist of № 24 filial FGU “GB MSA” hospital. E-mail: ayva@list.ru |
![]() |
Шилова Тамара Алексеевна – доктор психологических наук, профессор, заведующая кафедрой социальной психологии Института психологии, социологии и социальных отношений ГОУ ВПО МГПУ. Shilova Tamara Alekseevna - Doctor of Psychology, Full professor, Head of the Department of Social Psychology of the Institute of Psychology, Sociology and Social Relationship of the State Educational Institute of a Higher Professional Education MCPU. |
![]() |
Сенкевич Людмила Викторовна – доцент, кандидат психологическихнаук, заведующая кафедрой клинической и коррекционной психологии ГКА им. Маймонида. Senkevich Ludmila Viktorovna – Docent,PhD (Psychology), Head of the Department of Clinical and Remedial Psychology of the State Classical Academy by Maimonides. E-mail: lvsenkevich@mail.ru |
![]() |
Фаринович Виталий Владимирович – старший преподаватель Института св. Фомы Аквинского (Москва). Farinovich Vitaly Vladimirovich – thesenior lecturer of the Institute of Saint Thomas Aquinas (Moscow) |
![]() |
Кулагина Ирина Юрьевна - кандидат психологических наук, старший научный сотрудник,декан факультета повышения квалификации МГППУ, профессор кафедры возрастной психологии, ученый секретарь диссертационного совета МГППУ. Kulagina Irina Yuryevna – PhD (Psychology), senior researcher, Dean of the Faculty of Advanced Training Courses MGPPU, professor of the Department of Aging Psychology and scientific secretary of the dissertation council of MGPPU. |
![]() |
Поляков Евгений Анатольевич – кандидат психологических наук, доцент кафедры научных основ эксктремальной психологии ФЭП МГППУ. Polyakov Evgeny Anatolyevich - PhD (Psychology), docent of the Department of Scientific Bases of Extreme Psychology of FEP MGPPU. |
![]() |
Липп Дидье – психоаналитик, член Международной Психоаналитической Ассоциации, ведущий научный сотрудник Института Монсури, Париж, Франция, специалист в области работы с подростками.
Lippe Didier – psychoanalyst, member of the International Psychoanalytical Assosiation, senior research worker of the Institute Monsourit (Paris, France), a great authority in the field of work with teenagers. |
![]() |
Ирина-Коган Вероника Рафаиловна - ректор Государственной классической академии имени Маймонида, доктор философских наук, профессор. Iryna –Kogan Veronica Rafailovna - Rector of the State Classical Academy by Maimonides, Doctor of philosophy, Full professor. |
![]() |
Казаренков Вячеслав Ильич - доктор педагогических наук, профессор, профессор кафедры социальной и дифференциальной психологии Российского университета дружбы народов (РУДН). Kazarenkov Vyacheslav Ilyich – Doctor of Pedagogy, Full professor, professor of the Department of Social and Differential Psychology of Peoples’ Friendship University of Russia (PFUR). E-mail: vikprof2003@mail.ru |
![]() |
Чамкин Анвар Сергеевич – доктор философских наук, профессор. Профессор кафедры общей и прикладной социологии Института психологии, социологии и социальных отношений ГОУ ВПО МГПУ. Chamkin Anvar Sergeyevich – Doctor of sociology, full professor. Professor of the Department of General and Applied Sociology of IPSSR of State Educational Institute of a Higher Professional Education MCPU. E-mail: anvar@realmail.ru |
![]() |
Бородкина Галина Владимировна – доцент, кандидат медицинских наук, старший научный сотрудник, доцент кафедры общей и прикладной социологии Института психологии, социологии и социальных отношений ГОУ ВПО МГПУ. Borodkina Galina Vladimirovna – Docent, M.D., senior researcher, docent of the Department of General and Applied Sociology of IPSSR of State Educational Institute of a Higher Professional Education MCPU. E-mail: borg272@mail.ru |