Журнал 3 от 2023 года №47
Б.Н. Рыжов - Системная психология
Б.Н. Рыжов - История псих-ой мысли
Содержание №47 2023

Психологические исследования


Романова Е. С., Абушкин Б. М. Актуальные задачи личностного развития школьников для повышения эффективности их учебной деятельности

Бразгун Т. М., Ткачева В. В. Психологическое консультирование как инструмент выявления особенностей родительско-детских отношений в семьях детей с ОВЗ

Злобина М. В., Краснорядцева О. М. Многомерность психологических характеристик феномена «толерантность (интолератность) к неопределенности»

Лигай Л. Г., Данилова Е. Ю., Земченкова В. В. Системный социально-психологический анализ проблем подготовки научных и научно-педагогических кадров

Дядык Н. Г. Системный анализ взаимосвязи буллинг-структуры и психологической атмосферы в школьном коллективе

Кучарин Е. А., Котова Е. В. Взаимосвязь ревности и привязанности в юношеском возрасте

К юбилею В. И. Лубовского


Богданова Т. Г., Назарова Н. М. В. И. Лубовский и современная специальная психология

Лубовский Д. В. Значение работ В. И. Лубовского для специальной психологии и практики обучения детей с нарушениями в развитии

Лубовский В. И. Что такое «структура дефекта»? (аннотация к статье С. М. Валявко)

Информация


Сведения об авторах журнала «Системная психология и социология», 2023, № 3 (47)

Наши партнеры

Журнал » 2011 №4 : Абушкин Б.М., ПСИХОЛОГИЧЕСКИЙ АНАЛИЗ ОСОБЕННОСТЕЙ ЭМОЦИОНАЛЬНЫХ ПЕРЕЖИВАНИЙ ШКОЛЬНИКОВ, ПОЛУЧАЮЩИХ МУЗЫКАЛЬНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ

Просмотров: 10755

 

ПСИХОЛОГИЧЕСКИЙ АНАЛИЗ ОСОБЕННОСТЕЙ ЭМОЦИОНАЛЬНЫХ ПЕРЕЖИВАНИЙ ШКОЛЬНИКОВ, ПОЛУЧАЮЩИХ МУЗЫКАЛЬНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ



Абушкин Б.М.,
МГПУ, Москва

 


Работа посвящена проблеме экспериментального исследования эмоциональной сферы школьников. Для исследования предложена методика семантического дифференциала, тщательно теоретически разработанная  В.Ф. Петренко и его сотрудниками . В исследовании использовался авторский модифицированный вариант методики семантического дифференциала. Экспериментальное исследование проводилось на двух выборках школьников – контрастно отличающихся друг от друга по критерию наличия музыкального образования. Результаты свидетельствуют о высокой дифференциальной чувствительности метода семантического дифференциала и имеют высокое прикладное значение.

Ключевые слова: эмоциональная сфера личности, процесс дифференциации, методика семантического дифференциала, учащиеся детской музыкальной школы, критерий Манна-Уитни.



 

 PSYCHOLOGICAL ANALYSIS OF FEATURES OF EMOTIONAL
EXPERIENCES OF PUPILS RECEIVING MUSIC EDUCATION



Abushkin B.M.,
MCPU, Moscow

 

The work is devoted to a problem of an experimental research of emotional sphere of pupils. The technique of the semantic differential is offered for this research, that was theoretically worked out thoroughly by V.F. Petrenko and his employees. The authorized modified version of the technique of a semantic differential was used here. The research was conducted on two samples of pupils – different contrastly from each other by the criterion of presence of music education. The results confirm the high differential accuracy of the method of the semantic differential and have a high applied value.

Key words: emotional sphere of the person, differentiation process, semantic differential technique, pupils of a music school, Mann-Whitney criterion.



  Читать полностью...
 

Журнал » 2011 №4 : Набатникова Л. П., ПСИХОЛОГИЧЕСКОЕ КОНСУЛЬТИРОВАНИЕ В СИСТЕМЕ СЛУЖБЫ ПСИХОЛОГИЧЕСКОЙ ПОМОЩИ В ВУЗЕ

Просмотров: 19762

 Психологические исследования

 

ПСИХОЛОГИЧЕСКОЕ КОНСУЛЬТИРОВАНИЕ В СИСТЕМЕ СЛУЖБЫ ПСИХОЛОГИЧЕСКОЙ ПОМОЩИ В ВУЗЕ

 


Набатникова Л. П.,

МГПУ, Москва



В статье рассматриваются проблемы психологического консультирования, его позиция и роль в системе психологической службы вуза. Раскрываются системно обусловленные содержательные аспекты студенческих запросов, излагаются возможности приобретения студентом личностно значимого опыта решения психологических проблем посредством психологического консультирования.

Ключевые слова: системный подход, система, контекст социальной среды, психологическая помощь, психологический запрос.

 

PSYCHOLOGICAL COUNSELING IN THE SYSTEM OF THE PSYCHOLOGICAL SUPPORT SERVICE AT THE INSTITUTE OF A HIGHER EDUCATION



Nabatnikova L.P.,

MCPU, Moscow



The article describes the problems of psychological counseling, its position and a role in a system of a psychological service of a higher education. The system-conditioning substantial aspects of student's inquiries are disclosed, the students’ possibilities in getting personal experience in a process of solving of psychological problems by means of psychological counseling are stated

Key words: systems approach, system, context of the social environment, the psychological support, psychological inquiry.

 


  Читать полностью...
 

Журнал » 2011 №4 : Романова Е.С. ИННОВАЦИОНАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ ИНСТИТУТА В СИСТЕМЕ ПРОФОРИЕНТАЦИОННОЙ РАБОТЫ

Просмотров: 12374

1.    Теория и метод системной психологии

ИННОВАЦИОНАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ ИНСТИТУТА В СИСТЕМЕ ПРОФОРИЕНТАЦИОННОЙ РАБОТЫ


Романова Е.С.,
МГПУ, Москва

 

В статье рассматриваются общие проблемы становления системы профориентационной работы в школе как определенного социального института. Представлен спектр инноваци-онных идей и подходов, новых технологий и методов работы в сфере профориентации. Ре-ализована комплексная полипрофилирующая программа профориентационной работы в школе, которая представляет собой целостную систему профориентации молодежи на этапе школьного обучения.
Ключевые слова: современная школа, научно-исследовательская деятельность, профес-сиональная ориентация, психологическое сопровождение, полипрофилирующая программа, личностный потенциал.

 


INNOVATIVE ACTIVITY OF THE INSTITUTE IN A SYSTEM
 OF THE VOCATIONAL GUIDANCE WORK

 


Romanova E.S.,
MCPU, Moscow

 


In this article the general problems of formation of a system of vocational guidance work at school as a certain kind of a social institute are considered. The spectrum of the innovative ideas and the approaches, new technologies and methods of work in the vocational guidance sphere is presented. The integrated poly-vocational program of the vocational guidance work at school is realized, which represents a complete system of vocational guidance of youth at a stage of school training.
Keywords: modern school, research activity, vocational guidance, psychological maintenance, poly-vocational program, potential of the personality.


  Читать полностью...
 

Журнал » 2011 №4 : Содержание 2011 №4

Просмотров: 4400

СОДЕРЖАНИЕ

1.    Теория и метод системной психологии

Романова Е.С. Инновационная деятельность Института в системе профориентационной работы


2.    Психологические исследования

Набатникова Л.П. Психологическое консультирование в системе службы психологической помощи в вузе……………………………………………………………………………….
Абушкин Б.М. Психологический анализ особенностей эмоциональных переживаний школьников, получающих музыкальное образование…………………………………………………..
Машилов К.В., Жигарева Е.Б., Коган Б.М. Психологические особенности подростков, страдающих эпилепсией……………………………………………………………………
Тютченко А.М. Системный анализ понятия морально-психологического состояния военнослужащих и его оценки…………………………………………………………….
Консон Г.Р. Психология трагического в картинах Иеронима Босха и Питера Брейгеля Старшего…
Ерёмина Л.Ю. Система социально-психологической работы с детьми, переживающими последствия чрезвычайных ситуаций…………………………………………………….
Корнилова О.А. Особенности экстремистских настроений и поведенческих практик в молодежной среде маргиналов и социально-адаптационных студентов………………..
Свистунова Е.В., Ананьева Е.В. Комплексный подход к профориентации и профконсультированию подростков с ограниченными возможностями здоровья…………………………………………………………………………………….
Кожинова О.В. Психологические особенности повышения психической работоспособности учащихся кадетских корпусов……………………………………………………………..
Белоусов А.С. Психологические особенности личности людей с глубокой патологией зрительного анализатора………………………………………………………………………………..
Борисова В.А. Взаимосвязь развития речи и воображения у детей дошкольного возраста………..

3. Системная психология спорта


Родионов А.В. Системное исследование психического состояния при экстремальной деятельности…………………………………………………………………………………
Сивицкий В.Г., Родионов В.А. Эффективная система управления психическим состоянием в спорте……………………………………………………………………………………

4. Слово молодому ученому

Комаров Р.В. Системно-психологический анализ поэмы С.А. Есенина «Черный человек» ……

5. События и информация

Городская научно-практическая конференция «Психологическая служба в высшем учебном заведении», 15 февраля 2012 г…………………………………………………….………………………


Сведения об авторах журнала «Системная психология и социология», 2011, № 4(II)…………


CONTENTS

1.    Theory and method of Systems Psychology

Romanova E.S. Innovative activity of the Institute in a system of the vocational guidance work……

2.    Psychological researches

Nabatnikova L.P.  Psychological counseling in the system of the psychological support service at the Institute of a higher education……………………………………………………………………………..
Abushkin B.M. Psychological analysis of features of emotional experiences of pupils receiving music education……………………………………………………………………………………………
Mashylov K. V., Zhygareva E.B., Kogan B.M. Psychological features of adolescents suffering from the epilepsy…………………………………………………………………………………………………….
Tyutchenko A.M. Systems analysis of the term «Moral – and – psychological state» of militaries and its estimation………………………………………………………………………………………..
Konson G.R. Psychology of tragic at the paintings of Hieronymus Sosch and Pieter Bruegel the Elder
Yeremina L.Y. System of a social – and – psychological work with children suffering from the consequences of the cases of emergency…………………………………………………………………..
Kornilova O.A. Features of extremism and behavioral practices among young fringes and socially-adapted students…………………………………………………………………………………………..
Svistunova E.V., Ananyeva E.V. Integrated approach to the vocational guidance and vocational counseling of adolescents with the limited possibilities of health………………………………………….
Kozhinova O.V. Psychological features of increasing of the psychic work capacity of pupils of the military school……………………………………………………………………………………
Belousov A.S. Psychological features of the people’s personality with deep visual analyzer pathology….
Borisova V.A. Interrelation of the development of children’s speech and imagination at the preschool age
                
3.    Systems Psychology of Sports


Rodionov A.V. System research of the mental state under extreme activity………………………………..
Sivitsky V.G., Rodionov V.A. Effective control system of the mental state in sports

4.    A word to the young scientist

Komarov R.V. System-psychological analysis of the poem by S. Yesenin The black man………………

5.    Events and information

City scientifically-practical conference «Psychological service in a higher educational institution»,  February, 15th, 2012………………………………………………………………………………………..


Authors of the journal “Systems psychology and sociology”, 2011, № 4(II)……………………………..


  Читать полностью...
 

Журнал » 2011 №4 : Титульный лист 2011 №4

Просмотров: 4655

Всероссийское периодическое издание

Научно-практический журнал

 

Системная психология

 и социология

 

№ 4 (II) 2011

 

 

Выходит 2 раза в год

 

 

ISSN 2223 -6880

 

Москва

2011

 

 

 

 

 

 

ISSN 2223-6880

 

Редакционная коллегия

 

Романова Евгения Сергеевна (главный редактор),

Арзуманов Юрий Леонидович, Абушкин Борис Михайлович,

Бавро Николай Игоревич, Бершедова Людмила Ивановна,

Гостев Александр Николаевич, Дубровина Ирина Владимировна,

Рыжов Борис Николаевич (зам. гл. редактора)

Тюков Анатолий Александрович

 

 

Редакционный совет

 

Рыжов Борис Николаевич (председатель, Москва),

Ананишнев Владимир Максимович (зам. председателя, Москва),

Визель Татьяна Григорьевна (Москва), Волкова Елена Николаевна (Нижний Новгород),

Георгиева Росица (София, Болгария), Дмитриев Анатолий Васильевич (Москва),

Забродин Юрий Михайлович (Москва), Иванников Вячеслав Андреевич (Москва),

Коган Борис Михайлович (Москва), Леньков Сергей Леонидович (Тверь),

Романова Евгения Сергеевна (Москва), Рац Александр Яковлевич (Санкт-Петербург),

Сальницкий Вячеслав Петрович (Москва), Собкин Владимир Самуилович (Москва), Урываев Юрий Викторович (Москва)

 

Журнал зарегистрирован в Федеральной службе по надзору за соблюдением законодательства в сфере массовых коммуникаций

Регистрационный номер ПИ № ФС77-37716 от 29.09.2009 г.

 

Учредитель: Московский городской педагогический университет

 

Подписной индекс издания: 83333

 

Зав. редакцией Чибискова О.В.

Директор Интернет-версии журнала Белоусов А.С.

 

Адрес редакции: Москва, Петровско-Разумовский пр., 27

Тел. +7 495 612 6716

E-mail: info@systempsychology.ru

 

Электронная версия журнала зарегистрирована в Федеральной службе по надзору за соблюдением законодательства в сфере массовых коммуникаций

Регистрационный номер ЭИ № AC77-37715 от 29.09.2009 г.

      http://www.systempsychology.ru           

 

 

© ГОУ ВПО МГПУ, 2011


  Читать полностью...
 

Журнал » 2011 №3 : Сведения об авторах 2011 №3

Просмотров: 6098

Сведения об авторах журнала

«Системная психология и социология»

«Systems Psychology and Sociology» authors,

2011, № 3

Романова Евгения Сергеевна – доктор психологических наук, профессор, директор Института психологии, социологии и социальных отношений ГОУ ВПО МГПУ, декан психологического факультета ИПССО ГОУ ВПО МГПУ, заведующая кафедрой общей и практической психологии ИПССО ГОУ ВПО МГПУ. Заслуженный учитель Российской Федерации, Почетный работник высшего профессионального образования, Лауреат премии Президента Российской Федерации в области образования за 1998 год, Лауреат премии Правительства Российской Федерации в области образования за 2009 год. Почетный профессор МГПУ, член президиума УМО университетов РФ.

Romanova Evgeniya Sergeevna – Doctor of Psychology, Full professor, Director of the Institute of Psychology, Sociology and Social Relationship of the State Educational Institute of a Higher Professional Education MCPU, Dean of the Faculty of Psychology of IPSSR of the State Educational Institute of a Higher Professional Education MCPU, Head of the Department of General and Practical Psychology. Honoured Teacher of the Russian Federation, Honorary member of the Higher Professional Education. Laureate of the Award of the President of the Russian Federation in a sphere of Education 1998, Laureate of the Award of the Government of the Russian Federation in a sphere of Education 2009. The Emeritus Professor of MCPU, the member of presidium of Educational and Methodological amalgamation of the Universities of the Russian Federation. 

 E-mail:olgak@psy.mgpu.ru

Рыжов Борис Николаевич – доктор психологических наук, профессор, заведующий кафедрой психологии развития и инноваций Института психологии, социологии и социальных отношений ГОУ ВПО МГПУ. Лауреат премии  Правительства Российской Федерации в области образования за 2009 г., Почетный работник высшего профессионального образования.

Ryzhov Boris Nikolayevich – Doctor of Psychology, Full professor, Head of the Department of Developmental Psychology and Innovations of the Institute of Psychology, Sociology and Social Relationship of the State Educational Institute of a Higher Professional Education MCPU. Laureate of the Award of the Government of the Russian Federation in a sphere of Education 2009, Honorary member of the Higher Professional Education.

E-mail: rizhov51@mail.ru

Тюков Анатолий Александрович –  доцент, кандидат психологических наук, профессор кафедры психологии развития и инноваций Института психологии, социологии и социальных отношений ГОУ ВПО МГПУ.

Tyukov Anatoly Alexandrovich - Docent, PhD (Psychology), professor of the Department of Developmental Psychology and Innovations of the Institute of Psychology, Sociology and Social Relationship of the State Educational Institute of a Higher Professional Education MCPU.

 Е-mail: Tjukov@mail.ru

Урываев Юрий Викторович – доктор медицинских наук, профессор, профессор кафедры клинической и специальной психологии Института психологии, социологии и социальных отношений ГОУ ВПО МГПУ. Заслуженный деятель науки РФ.

 Uryvaev Yury Victorovich - Doctor of Medicine, Full professor, professor of the Department of Clinical and Special Psychology of the Institute of Psychology, Sociology and Social Relationship of the State Educational Institute of a Higher Professional Education MCPU, Honoured Scientist of the Russian Federation

E-mail: uryvaevy@yandex.ru

Макшанцева Людмила Викторовна – доцент, кандидат психологических наук, доцент кафедры социальной психологии Института психологии, социологии и социальных отношений ГОУ ВПО МГПУ, ученый секретарь диссертационного совета Института психологии, социологии и социальных отношений ГОУ ВПО МГПУ.

Makshantseva Ludmila Viktorovna - Docent, PhD (Psychology), docent of the Department of Social Psychology of the Institute of Psychology, Sociology and Social Relationship and scientific secretary of the dissertation council of the Institute of Psychology, Sociology and Social Relationship of the State Educational  Institute of a Higher Professional Education MCPU.

 Яньшин Петр Всеволодович – доктор психологических наук,  профессор, заведующий кафедрой общей и социальной психологии самарского филиала ГОУ ВПО МГПУ,  г. Самара.

 Yanjshin Peter Vsevolodovich - Doctor of Psychology, Full professor, Head of the Department of General and Social Psychology of Samara Filial of the State Educational Institute of a Higher Professional Education MCPU.

E-mail : yapetr@yandex.ru

  Косова Анна Николаевна - соискатель звания кандидата психологических наук кафедры общей и социальной психологии самарского филиала ГОУ ВПО МГПУ, Клинический психолог филиала №24 ФГУ «ГБ МСЭ по Самарской области»

 Kosova Anna Nikolaevna - post-graduate student of the Department of General and Social psychology of Samara Filial of the State Educational Institute of a Higher Professional Education MCPU, clinical psychologist of № 24 filial FGU “GB MSA” hospital.

E-mail: ayva@list.ru

Шилова Тамара Алексеевна – доктор психологических наук, профессор, заведующая кафедрой социальной психологии Института психологии, социологии и социальных отношений ГОУ ВПО МГПУ.

Shilova Tamara Alekseevna - Doctor of Psychology, Full professor, Head of the Department of Social Psychology of the Institute of Psychology, Sociology and Social Relationship of the State Educational Institute of a Higher Professional Education MCPU. 

 Сенкевич Людмила Викторовна – доцент, кандидат психологических наук, заведующая кафедрой клинической и коррекционной психологии ГКА им. Маймонида.

Senkevich Ludmila Viktorovna – Docent, PhD (Psychology), Head of the Department of Clinical and Remedial Psychology of the State Classical Academy by Maimonides.

E-mail: lvsenkevich@mail.ru

Фаринович Виталий Владимирович – старший преподаватель Института св. Фомы Аквинского (Москва).

Farinovich Vitaly Vladimirovich – the senior lecturer of the Institute of Saint Thomas Aquinas (Moscow)

Кулагина Ирина Юрьевна - кандидат психологических наук, старший научный сотрудник, декан факультета повышения квалификации МГППУ, профессор кафедры возрастной психологии, ученый секретарь диссертационного совета МГППУ.

Kulagina Irina Yuryevna – PhD (Psychology), senior researcher, Dean of the Faculty of Advanced Training Courses MGPPU, professor of the Department of Aging Psychology and scientific secretary of the dissertation council of MGPPU.

Поляков Евгений Анатольевич – кандидат психологических наук, доцент кафедры научных основ эксктремальной психологии ФЭП МГППУ.

Polyakov Evgeny Anatolyevich - PhD (Psychology), docent of the Department of Scientific Bases of Extreme Psychology of FEP MGPPU.

Липп Дидье – психоаналитик, член Международной Психоаналитической Ассоциации, ведущий научный сотрудник Института Монсури, Париж, Франция, специалист в области работы с подростками.

 

Lippe Didier psychoanalyst, member of the International Psychoanalytical Assosiation, senior research worker of the Institute Monsourit (Paris, France), a great authority in the field of work with teenagers.

Ирина-Коган Вероника Рафаиловна - ректор Государственной классической академии имени Маймонида, доктор философских наук, профессор.

Iryna –Kogan Veronica Rafailovna - Rector of the State Classical Academy by Maimonides, Doctor of philosophy, Full professor.

Казаренков Вячеслав Ильич - доктор педагогических наук, профессор, профессор кафедры социальной и дифференциальной психологии Российского университета дружбы народов  (РУДН).

Kazarenkov Vyacheslav Ilyich – Doctor of Pedagogy, Full professor, professor of the Department of Social and Differential Psychology of Peoples’ Friendship University of Russia (PFUR).

E-mail: vikprof2003@mail.ru

Чамкин Анвар Сергеевич – доктор философских наук, профессор. Профессор кафедры общей и прикладной социологии Института психологии, социологии и социальных отношений ГОУ ВПО МГПУ.

Chamkin Anvar Sergeyevich – Doctor of sociology, full professor. Professor of the Department of General and Applied Sociology of IPSSR of State Educational Institute of a Higher Professional Education MCPU.

E-mail: anvar@realmail.ru

Бородкина Галина Владимировна – доцент, кандидат медицинских наук,  старший научный сотрудник, доцент кафедры общей и прикладной социологии Института психологии, социологии и социальных отношений ГОУ ВПО МГПУ.

Borodkina Galina Vladimirovna – Docent, M.D., senior researcher, docent of the Department of General and Applied Sociology of IPSSR of State Educational Institute of a Higher Professional Education MCPU.

E-mail: borg272@mail.ru



  Читать полностью...
 

Журнал » 2011 №3 : Бородкина Г.В., Романова Е.Г. Мотивация к рождению детей в моно- и межэтнических семьях

Просмотров: 7389

 

МОТИВАЦИЯ К РОЖДЕНИЮ ДЕТЕЙ В МОНО - И МЕЖЭТНИЧЕСКИХ СЕМЬЯХ

                                                                                                                                

Бородкина Г.В.,

                                                                                                 Романова Е.Г.,

                                                                                                  МГПУ, Москва


В статье рассматривается проблема демографического кризиса в России, анализируются основные мотивы к рождению детей у россиян, состоящих в моно- и межэтнических браках.

Ключевые слова: мотивация, репродуктивные мотивы, демографический кризис, старение нации, рождаемость, моно- и межэтническая семья.

 

MOTIVATION TO THE BIRTH OF CHILDREN IN MONO – AND INTERETHNIC FAMILIES


Borodkina G.V.,

Romanova E.G.,

MCPU, Moscow


In this article the problem of the demographic crisis in Russia is considered, basic motives to the birth of children in Russia in mono and interethnic marriages are analysed.

Key words: motivation, reproductive motives, demographic crisis, aging of the nation, birth, mono – and interethnic families.


  Читать полностью...
 

Журнал » 2011 №3 : Чамкин А.С. Системно-социологический взгляд на коммуникационную деятельность: структура процесса и барьеры

Просмотров: 14006

 

4.Системная социология

 

СИСТЕМНО - СОЦИОЛОГИЧЕСКИЙ ВЗГЛЯД НА КОММУНИКАЦИОННУЮ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ: СТРУКТУРА ПРОЦЕССА И БАРЬЕРЫ

 

                                                                                                 Чамкин А.С.,

МГПУ, Москва

 

В статье автором содержательно раскрывается теоретическое обоснование структуры коммуникационного процесса. Особое внимание уделено вопросу классификации коммуникативных барьеров.

Ключевые слова: система, системный подход, структура и элементы коммуникационного процесса, коммуникативные барьеры.

 

SYSTEM-SOCIOLOGICAL APPROACH TO THE COMMUNICATION ACTIVITY: STRUCTURE OF THE PROCESS AND BARRIERS

                                                                                             Chamkin A.S.,

MCPU, Moscow

 

In this article the author suggests the theoretical study of the structure of the communication process. The special attention draws to the problem of the classification of the communication barriers.

Key words: system, systems approach, structure and elements of the communication process, communication barriers.


  Читать полностью...
 

Журнал » 2011 №3 : Казаренков В.И. Творчество педагога как система

Просмотров: 5358

ТВОРЧЕСТВО ПЕДАГОГА КАК СИСТЕМА

 

 

Казаренков В.И.,

РУДН, Москва



 В статье раскрывается содержание роли высшего образования и науки как ведущего системного интегратора во всестороннем развитии творческого потенциала личности в социокультурном, экономическом, правовом, нравственном и экологическом отношениях, обеспечивающих целостную многомерную самореализацию человека.

Ключевые слова: творчество педагога, самоактуализация  личности, система.

 

TEACHER’S CREATIVITY AS A SYSTEM



Kazarenkov V.I.

Peoples’ Friendship

University of Russia (PFUR),

 Moscow



In this article the content of the role of the higher education and the science is discussed as the leading system integrator of the all-round development of the personality’s creative potential in the socio-cultural,  economic, legal, moral and ecological directions, providing the integral multidimentional self-actualization of the person.

Key words: teacher’s creativity, self-actualization of the personality, system.

 


  Читать полностью...
 

Журнал » 2011 №3 : Романова Е.С. Новые формы практической реализации освоенного интегративного содержания образования

Просмотров: 7017

3.Психология и образование

НОВЫЕ ФОРМЫ ПРАКТИЧЕСКОЙ РЕАЛИЗАЦИИ ОСВОЕННОГО ИНТЕГРАТИВНОГО СОДЕРЖАНИЯ ОБРАЗОВАНИЯ

    

Романова Е.С.,
МГПУ, Москва

 

 

 В статье раскрывается понимание внешних и внутренних критериев оценки практических форм обеспечения интегративного содержания высшего образования на основе компетентностного подхода при профессиональной подготовке студентов в вузе.

Ключевые слова: профессиональные компетенции, профессиограмма, компетентностный подход, современные образовательные стандарты, профильно – модульное планирование, кредитно-рейтинговая система.

 

 

NEW FORMS OF THE PRACTICAL REALIZATION OF  

THE ASSIMILATED INTEGRATIVE CONTENT

OF THE EDUCATION

 

  

Romanova E.S.,

MCPU, Moscow

 

 

In this article the interpretation of the outer and inner criterions of the estimation of practical forms of integrative  content of the higher education is discussed on the basis of the competent approach during the professional students’ training.

Key words: professional competences, professiogram,  competent approach, up-to date educational standards, profile –modular planning, credit- rating system.


  Читать полностью...