Просмотров: 5559
ДИАГНОСТИКА ДЕТЕЙ НА ПЕРВОМ ГОДУ ЖИЗНИ ДЛЯ ПРОГНОЗИРОВАНИЯ ИХ НЕЙРОПОВЕДЕНЧЕСКОГО СТАТУСА В ТРЕХЛЕТНЕМ ВОЗРАСТЕ Коган Б. М., Абрамова О. В., МГПУ, Москва
Скриннинговая диагностика детей в 6, 12, 24 месяцев прогнозирует нейроповеденческий исход развития ребенка в 3 года. Скрининговый метод идентифицирует детей с риском когнитивного, вербального и моторного дефицита развития. Выявлены маркеры дефицита развития. Ключевые слова:нейроповеденческий исход развития, маркер развития, прогнозирование, младенцы, ранний возраст, скрининговый метод, когнитивный дефицит развития, вербальный дефицит развития, моторный дефицит развития.
OBSERVING IN FIRST YEAR OLD CHILDREN FOR 3 YEARS OLD PROGNOSIS OF NEURODEVELOPMENTAL OUTCOME Kogan B. M. Abramova O. V., MCTTU, Moscow
Neurodevelopmental outcome of 3 years old children is able to predict by screening observing in 6, 12, 24 months. Screening test results identify high risk children with verbal, cognitive and motor developmental deficiencies. Developmental deficiency markers are revealed. Key words:neurodevelopmental outcome, developmental markers, prognosis, infants, early ages, screening test, cognitive deficiency, verbal deficiency, motor deficiency.
|
||
Просмотров: 7663
ВОЗМОЖНОСТИ РАЗВИТИЯ КОГНИТИВНЫХ СПОСОБНОСТЕЙ СТАРШЕКЛАССНИКОВ ПРИ ПРОФИЛЬНОМ ОБУЧЕНИИ Рыжов Б.Н.,
В статье представлены результаты исследования когнитивных способностей учащихся, обучающихся в разных профильных классах, и результаты апробации психологической программы развития когнитивных способностей учащихся разных профильных групп.
POSSIBILITIES OF DEVELOPMENT OF COGNITIVE ABILITIES OF UPPER SCHOOL STUDENTS IN THE PROFILE TRAINING Ryzhov B.N.,
In this article the results of the researching of the cognitive abilities of students, studying in different profile classes, are presented and the results of the approbation of the psychological program of development of cognitive abilities are shown. |
||
Просмотров: 6206
ДУХОВНОСТЬ КАК ЗАДАЧА ВОСПИТАНИЯ В ВЫСШЕМ ПРОФЕССИОНАЛЬНОМ УЧЕБНОМ ЗАВЕДЕНИИ
Гандер Д. В. МГПУ, Москва
В статье рассматриваются вопросы духовности личности в профессиональной деятельности. Духовность представлена как высокая нравственность и интеллектуальность профессионала. Приведены экспериментальные данные развивающего обучения в высшем профессиональном учебном заведении, направленного на развитие профессионально важных качеств, самосознания, рефлексии и духовности. Ключевые слова: духовность, летная подготовка, структура ПВК, развивающее обучение.
SPIRITUALITY AS AN AIM OF TRAINING AT A HIGHER VOCATIONAL EDUCATIONAL ESTABLISHMENT
Gander D. V. MCTTU, Moscow
In the article questions of spirituality of the personality in professional activity are considered. Spirituality is presented as a high moral and intellectuality of the professional. Experimental data of developing training in the highest professional educational institution are givan, directed on development of professionally important qualities, consciousness, reflection and spirituality. Key words: spirituality, fly training, professional important qualities structure, developmental training. |
||
Просмотров: 6306
CИСТЕМНЫЕ ОСОБЕННОСТИ МОТИВАЦИИ ЛЮДЕЙ С ГЛУБОКОЙ ПАТОЛОГИЕЙ ЗРИТЕЛЬНОГО АНАЛИЗАТОРА
Рыжов Б. Н., Белоусов А.С. МГПУ, Москва
Статья посвящена исследованию личности слепых и слабовидящих людей. Рассматривается такой аспект личности как мотивация. Исследуются возрастной аспект потери зрения и его связь со структурой профиля мотивации. Ключевые слова: личность, незрячие, слабовидящие, мотивация, системная психология.
SYSTEM PECULIARITIES OF MOTIVATION OF PEOPLE WITH SERIOUS PATHOLOGY OF VISUAL ANALYZER
Ryzhov B. N., Belousov A. S. MCTTU, Moscow
The article is devoted to the research of personality of blind and visually impaired people. Such aspect of personality as motivation is considered. The age-related aspect of loss of eyesight and its connection with the profile structure of motivation are analyzed. Keywords: personality, blind, visually impaired, motivation, systems psychology.
|
||
Просмотров: 5702
ПРИЛОЖЕНИЕПРОФЕССИОНАЛЬНЫЙ СТАНДАРТ (проект)
УЧИТЕЛЬ[1]
Направление профессиональной деятельности: Специалист в области образования Область профессиональной деятельности: 80.2. Основное общее, среднее (полное) общее, начальное и среднее профессиональное образование Вид экономической деятельности: 80.21. Основное общее, среднее (полное) общее образование |
||
Просмотров: 5440
ПРОЕКТ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО СТАНДАРТА
Геворкян Е. Н., Романова Е.С.,
Представлен проект профессионального стандарта на должность «Учитель». Стандарт разработан для 3-х квалификационных уровней в соответствии с отраслевой рамкой квалификаций (шестой, седьмой и восьмой в соответствии с Национальной рамкой квалификаций), в каждом из которых 10 и более профессиональных функций (единиц профессионального стандарта), определяющих требования к компетенциям учителя.
THE PROJECT OF PROFESSIONAL STANDARD Gevorcian E.N., Romanova E.S.,
The project of a vocational standard to a post "teacher" is presented. The standard is developed for the 3rd qualifying levels in accordance with a branch frame of qualifications (the sixth, seventh and eighth qualifications according to the National qualifications frame), in each of which there are more than 10 professional functions (units of a professional standard), defining requirements to competences of a teacher.
|
||
Просмотров: 8976
Теория и метод системной психологии
ЕСТЕСТВЕННОНАУЧНЫЕ И ФИЛОСОФСКИЕ ПРЕДПОСЫЛКИ РАЗВИТИЯ СИСТЕМНОЙ ПСИХОЛОГИИ
Рыжов Б.Н.,
В статье рассматриваются важнейшие естественнонаучные, философские и философско-психологические концепции XVIII - XX веков, от ньютонианской системы мира до современной синергетики, давшие импульс для развития системного подхода в психологии и появления системной психологии как особого направления психологической науки.
NATURAL-SCIENCE AND PHILOSOPHICAL PRECONDITIONS OF DEVELOPMENT OF SYSTEMS PSYCHOLOGY Ryzhov B.N.,
In this article the most important natural-science, philosophical and philosophical and psychological concepts of the XVIII-XX centuries, from Newton’s system of the world to the modern synergetrics, given an impulse for development of a system approach in psychology and emergence of systems psychology as a special direction of a psychological science are considered.
|
||
Просмотров: 4090
Теория и метод системной психологии
Рыжов Б.Н. Естественнонаучные и философские предпосылки развития системной психологии.
Профессиональные стандарты образования
Геворкян Е. Н., Романова Е. С., Абушкин Б. М.Проект профессионального стандартана должность «учитель».
Психологические исследования
Рыжов Б. Н., Белоусов А. С. Системные особенности мотивации людей с глубокой патологией зрительного анализатора Гандер Д. В. Духовность как задача воспитания в высшем профессиональном учебном заведении Рыжов Б. Н., Чибискова О. В. Возможности развития когнитивных способностей старшеклассников при профильном обучении. Коган Б. М., Абрамова О. В. Диагностика детей на первом году жизни для прогнозирования их нейроповеденческого статуса в 3-х летнем возрасте. Валявко С. М., Аверьянова Е.В. Половозрастные особенности формирования ценностных ориентаций у детей старшего дошкольного возраста с нарушенным речевым развитием Крыжановская Л. М. Коррекционная работа в условиях инклюзивного образования Григорьева Л. П., Вишнева Е. А. Роль вербального кодирования в опознании зрительных образов у детей с различными видами психического дизонтогенеза. Кабанов И. С., Свистунова Е. В. Использование теста чернильных пятен Роршаха для изучения защитных механизмов личности детей дошкольного возраста Смирнова М. В. Копинг — стратегии у детей младшего школьного возраста
Социологические исследования
Ткаченко А. В. Итсизм как основная форма религиозной веры современной молодежи.
Краткие сообщения
Белан В. Т. Проектное моделирование производственной деятельности оператора Борисова В. А. Особенности творческого воображения младших школьников с ЗПР. Шилова Т. А., Пономарева Е. А., Григорьева А. А. К исследованию взаимосвязи этапов экзистенциальной мотивации с показателями профессиональной самореализации педагогов. Яковлева А. В. Изучение личностных особенностей слабовидящих подростков в зависимости от их пола и гендера.
Информация
Сведения об авторах журнала «Системная психология и социология», 2012, №6 (II)
CONTENTS
Theory and method of Systems Psychology
Ryzhov B.N. Natural-science and philosophical preconditions of development of systems psychology.
Professional standards of education
Gevorcian E. N., Romanova E.S., Abushkin B.M. The project of professional standard for a post of «teacher».
Psychological researches
Ryzhov B. N., Belousov A.S. System peculiarities of motivation of people with serious pathology of visual analyzer. Gander D.V. Spirituality as an aim of training at a higher vocational educational establishment. Ryzhov B.N., Chibiskova O.V. Possibilities of development of cognitive abilities of the upper school students in the profile training. Kogan B.M., Abramova O.V. Observing in first year old children for 3 years old prognosis of neurodevelopmental outcome. Valyavko S.M., Averyanova E.V. Age and sexual features of formation of valuable orientations of the advanced preschool age children with broken speech development Kryzhanovskaya L.M. Correction work in a condition of inclusive education. Grigorjeva L.P., Vishneva E.A. The role of verbal coding in visual pattern recognition in children with complex disorders Kabanov I. S., Svistunova E.V. Applying of Rorshakh’s ink spots test for researching of defence mechanisms with preschool age children. Smirnova M.V. Coping-strategies with the children of primary school age.
Sociologigal researches
Tkachenko A.V. Ietsism as an underlying form of modern youth’s religion.
Short reports
Belan V. T. System modeling of operators’ production activity. Borisova V.A. Features of creative imagination wiht young school students with a mental retardation and developmental delay. Shilova T.A., Ponomareva E.A., Grigorieva A.A. To the research of interrelation of stages of existential motivation with indicators of professional self-realization of teachers. Yakovleva A.V. Studying of personal features of visually impaired teenagers depending on their sex and gender.
Information
Authors of the journal «Systems psychology and sociology», 2012, № 6 (II) |
||
Просмотров: 5518
РОМАНОВА Евгения Сергеевна — доктор психологических наук, профессор, директор Института психологии, социологии и социальных отношений ГБОУ ВПО МГПУ, заведующая кафедрой общей и практической психологии ИПССО ГБОУ ВПО МГПУ. Заслуженный учитель Российской Федерации, Почетный работник высшего профессионального образования Российской Федерации, Лауреат премии Президента Российской Федерации в области образования за 1998 г., Лауреат премии Правительства Российской Федерации в области образования за 2009 г. Почетный профессор МГПУ, член президиума УМО университетов Российской Федерации, Заслуженный работник высшей школы Российской Федерации. ROMANOVA Evgeniya Sergeevna — Doctor of Psychology, Full professor, Director of the Institute of Psychology, Sociology and Social Relationship of the State Educational Government-Financed Institution of Higher Professional Education of the City of Moscow «Moscow City Teacher Training University», Head of the Department of General and Practical Psychology of IPSSR of the State Educational Government-Financed Institution of Higher Professional Education of the City of Moscow «MCTTU». Honoured Teacher of the Russian Federation, Honorary member of the Higher Professional Education of the Russian Federation. Laureate of the Award of the President of the Russian Federation in a sphere of Education 1998, Laureate of the Award of the Government of the Russian Federation in a sphere of Education 2009. The Emeritus Professor of MCPU, the member of presidium of Educational and Methodological amalgamation of the Universities of the Russian Federation, Honoured higher school Worker of the Russian Federation. E-mail: RomanovaES@psy.mgpu.ru
АБУШКИН Борис Михайлович – кандидат психологических наук, доцент, заместитель директора Института психологии, социологии и социальных отношений ГБОУ ВПО МГПУ по науке. ABUSHKIN Boris Mikhailovich – PhD (Psychology), Docent, Deputy director for Science of the Institute of Psychology, Sociology and Social Relationship of the State Educational Government-Financed Institution of Higher Professional Education of the City of Moscow «Moscow City Teacher Training University». E-mail: bma1947@mail.ru
БОРИСОВА Вера Александровна – старший преподаватель кафедры клинической и специальной психологии Института психологии, социологии и социальных отношений ГБОУ ВПО МГПУ.
LVOVA Svetlana Vladimirovna - PhD (Psychology), Docent, docent of the Department of Developmental Psychology and Innovations of the of Institute of Psychology, Sociology and Social Relationship of the State Educational Government-Financed Institution of Higher Professional Education of the City of Moscow «Moscow City Teacher Training University». Deputy director for the educational work of the Institute of Psychology, Sociology and Social Relationship of the State Educational Government-Financed Institution of Higher Professional Education of the City of Moscow «Moscow City Teacher Training University». E-mail: lvova.c@mail.ru
РОТОВА Екатерина Евгеньевна — аспирант кафедры клинической и специальной психологии Института психологии, социологии и социальных отношений ГБОУ ВПО МГПУ.
MASHILOV Kirill Vadimovich - PhD (Medicine), docent of the Department of Clinical and Special Psychology of the of the Institute of Psychology, Sociology and Social Relationship of the State Educational Government-Financed Institution of Higher Professional Education of the City of Moscow «Moscow City Teacher Training University». E-mail: k.v.mashilov@mail.ru
ЖИГАРЕВА Екатерина Борисовна – заместитель директора по опытно-экспериментальной работе НОУ школы «Выбор», преподаватель биологии и экологии высшей квалификационной категории.
КОГАН Борис Михайлович – доктор биологических наук, профессор, заведующий кафедрой клинической и специальной психологии Института психологии, социологии и социальных отношений ГБОУ ВПО МГПУ.
АВЕРЬЯНОВА Елена Владимировна — аспирант кафедры клинической и специальной психологии Института психологии, социологии и социальных отношений ГБОУ ВПО МГПУ.
ТКАЧЕНКО Александр Владимирович – кандидат исторических наук, доцент. Доцент кафедры общей и прикладной социологии Института психологии, социологии и социальных отношений ГБОУ ВПО МГПУ.
ТЮТЧЕНКО Александр Максимович – кандидат исторических наук, профессор, заведующий кафедрой социальной работы Института психологии, социологии и социальных отношений ГБОУ ВПО МГПУ.
ШЕЙНОВ Виктор Павлович – доктор социологических наук, профессор, академик Международной Академии информационных технологий, профессор кафедры психологии и педагогического мастерства Республиканского института высшей школы Белорусского государственного университета.
САКОВИЧ Светлана Михайловна - соискатель кафедры общей и прикладной социологии Института психологии, социологии и социальных отношений ГБОУ ВПО МГПУ.
|
||