PDF-версия
Б.Н. Рыжов - Системная психология
Б.Н. Рыжов - История псих-ой мысли
Содержание №34 2020

Теория и метод системной психологии

Рыжов Б. Н. Я-реальное, Я-идеальное и Я-скрытое (с переводом на английский язык Л. А. Машковой)

Психологические исследования

Романова Е. С. Саморефлексия и взаимодействие человека и общества в творчестве Ф. М. Достоевского
Перевозкин С. Б., Тишкова А. С. Темпоральная специфика ролевой структуры социально-психологической адаптации кадетов
Эксакусто Т. В., Кибальченко И. А. Факторные структуры интеллектуально- личностного ресурса молодых людей
Ледовская Т. В., Солынин Н. Э. Психологическая структура коммуникативных способностей студентов педагогического вуза
Урунтаева Г. А., Гошева Е. Н. Профессионально-педагогическая деятельность воспитателя: концептуальные основы познания дошкольника
Валявко С. М., Шулекина Ю. А., Чибискова О. В. Роль словесной памяти в становлении текстовой компетенции дошкольников
Любимов М. Л., Соловьёва И. Л., Захарова М. О., Мокс А. А. Создание комфортной среды обучения для детей с ОВЗ посредством использования технологии неформального образования

История психологии и психология истории

Иванов Д. В. Системные представления о человеке борющемся в отечественной психологической мысли конца XIX– начала XX века

Социологические исследования

Рябов В. В., Ананишнев В. М., Ткаченко А. В., Меркушин В. И., Машкова Л. А Инновационные технологии социализации учащихся в рамках единой системы университетского образовательного комплекса

Юбилей

Виктору Павловичу Шейнову — 80!

Информация

Сведения об авторах журнала «Системная психология и социология», 2020, № 2 (34)
Требования к оформлению статей
Наши партнеры

WWW.SYSTEMPSYCHOLOGY.RU

Журнал » 2013 №8 : Бершедова Л.И., Рычихина Э.Н. Социально-психологические основы системы мониторинга персонала

  Просмотров: 15684

СОЦИАЛЬНО-ПСИХОЛОГИЧЕСКИЕ ОСНОВЫ СИСТЕМЫ МОНИТОРИНГА ПЕРСОНАЛА

 

Бершедова Л.И., Рычихина Э.Н.
МГПУ,  Москва

 

В условиях кризиса создание системы управленческого мониторинга персонала становится особо актуальным. В статье рассматриваются основные подходы и требования к формированию мониторинга персонала на основе социально-психологических параметров, обосновываются его основные направления и пути создания в организации.
Ключевые слова: управление персоналом, мониторинг, показатели и индикаторы мониторинга, система мониторинга персонала, социально-психологические характеристики.

 

SOCIO-PSYCHOLOGICAL FOUNDATION OF THE PERSJNNEL MONITORING SYSTEM

 

Bershedova L.I., Rychikhina E.N.
MCTTU, Moscow

 

In times of economic crisis it is especially important to develop a system of personnel monitoring for management. This article reviews the main methods and requirements to form a personnel monitoring system based on socio-psychological characteristics, and defines the directions and steps for the development of such system in an organization.
Key words: personnel management, monitoring, criteria and indicators of monitoring, personnel monitoring system, socio-psychological characteristics.


     Читать полностью...
 

Журнал » 2013 №8 : Романова Е.С., Рябова И.В., Макшанцева Л.В. О СОЗДАНИИ ИНТЕГРАТИВНОЙ МОДЕЛИ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГИЧЕСКОГО СОПРОВОЖДЕНИЯ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО ПРОЦЕССА В СОВРЕМЕННОЙ ШКОЛЕ

  Просмотров: 4713

О СОЗДАНИИ ИНТЕГРАТИВНОЙ МОДЕЛИ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГИЧЕСКОГО СОПРОВОЖДЕНИЯ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО ПРОЦЕССА В СОВРЕМЕННОЙ ШКОЛЕ

 

 Романова Е.С., Рябова И.В., Макшанцева Л.В.
МГПУ, Москва 

В статье ставится проблема разработки интегративной модели психолого-педагогического сопровождения образовательного процесса с учетом внедрения Федеральных государственных образовательных стандартов. Рассматриваются теоретико-методологические и нормативно-правовые вопросы психолого-педагогического сопровождения участников образовательного процесса на современном этапе. Уделяется внимание технологии психолого-педагогического обеспечения образования, реализуемой с учетом всех участников социального взаимодействия на разных этапах и уровнях образования, включая «школьное» и «вузовское» взаимодействие, а также взаимодействие в рамках развития кадрового потенциала.
Ключевые слова: психолого-педагогическое сопровождение, интегративная модель,  система социально-психологической поддержки и психолого-педагогической помощи, социальное взаимодействие.

 

ON INITIATION OF AN INTEGRATIVE MODEL OF PSYCHO-PEDAGOGICAL MAINTENANCE OF EDUCATION PROCESS AT UP-TO-DATE SCHOOL

 

Romanova E.S., Ryabova I. V., Makshantseva L.V.
MCTTU, Moscow

 

In this article the problem of development of an integrative model of psycho-pedagogical maintenance of education process is put taking into consideration the procedure of Federal state educational standards application. Theoretical and methodological, and also regulatory questions of nowadays psycho-pedagogical maintenance of the education process participations are considered. The main attention is paid to the problem of psycho-pedagogical supply technology. In particular, it is emphasized that psycho-pedagogical maintenance is realized by the functioning of all social interaction participants at all educational levels, including «school», «higher education» and human resources interactions.
Key words: psycho-pedagogical maintenance, integrative model, the system of social and psychological support and psycho-pedagogical support, social interaction.

 


     Читать полностью...
 

Журнал » 2013 №8 : Рыжов Б.Н. ВНУТРЕННЯЯ СТРУКТУРА ДЕЯТЕЛЬНОСТИ С ПОЗИЦИИ СИСТЕМНОЙ ПСИХОЛОГИИ

  Просмотров: 3866

ВНУТРЕННЯЯ СТРУКТУРА ДЕЯТЕЛЬНОСТИ
 С ПОЗИЦИИ СИСТЕМНОЙ ПСИХОЛОГИИ

Рыжов Б.Н.
МГПУ, Москва

 

Настоящая статья является продолжением цикла публикаций журнала «Системная психология и социология», посвященных описанию системных оснований психологии. В статье излагаются методологические основы исследования внутренней структуры деятельности человека и взаимной соотнесенности продуктивных характеристик деятельности и факторов ее внутренней структуры.

Ключевые слова: система, структура, мотивация, работоготовность, работоспособность, трудоспособность, эффективность деятельности.

 

INNER STRUCTURE OF THE ACTIVITY IN THE THEORY OF SYSTEMS PSYCHOLOGY

 

Ryzhov B.N.
MCTTU, Moscow

 

This article is the sequel to the series of articles about the different aspects of systems psychology, published in the previous issues of the journal «Systems Psychology and Sociology». Methodological basis of an inner structure of a human activity is shown in present paper. Besides, it includes the description of the interconnections and interrelationships between the productive characteristics of the human activity and factors determining its inner structure.
Key words: system, structure, motivation, work readiness, work capacity, working ability, work efficiency.


     Читать полностью...
 

Журнал » 2013 №8 : Содержание

  Просмотров: 2718

 

Теория и метод системной психологии

  

 

Рыжов Б. Н. Внутренняя структура деятельности с позиции системной психологии

 

  

Психологические исследования

 

  

Романова Е.С., Рябова И.В., Макшанцева Л. В. О создании интегративной модели психолого-педагогического сопровождения  образовательного процесса в современной школе

Бершедова Л. И., Рычихина Э. Н. Социально-психологические основы системы мониторинга персонала

Варламова И.Н. Системное воздействие тренингов на формирование психологической готовности студентов к решению задач в личностной и профессиональной сфере

Крыжановская Л.М. Эмоционально-значимые ситуации в коммуникативной деятельности   подростков с умственной отсталостью

Шулекина Ю.А. Стратегии смыслового восприятия речи младших школьников с общим недоразвитием речи

Свистунова Е. В., Ананьева Е. В., Коган Б.М. Комплексноe использование компенсаторных возможностей детей с нарушениями слуха в процессе социальной адаптации

Львова С.В., Унру О.В. Изучение самоотношения при формировании ценностной сферы  подростков

Урываев Ю.В., Руцкий Д.А. Осознание смысла фраз: аудиографический анализ нейтральных ответов анкеты САН

Иванцов О. В., Машилов К. В. Употребление различных психоактивных веществ и системный патогенез аддиктивного поведения

 Валявко С.М., Князев К.Е., Емельянова А.А. О возможности диагностики некоторых особенностей личностного развития дошкольников с речевым дизонтогенезом рисуночными тестами

 Комаров Р.В. Роль системы дополнительного образования в развитии одаренности учащихся

   

Социологические  исследования

 

  

Романова Е.С., Рябова И.В., Овчаренко Л.Ю., Абушкин Б.М.  К вопросу о социальном партнерстве в структуре модели психолого-педагогического сопровождения учащихся образовательных учреждений

Гостев А.Н., Ананишнев В.М., Демченко Т.С., Кочетов В.В. Рационализация системы социального проектирования дополнительного образования молодежи крупного города

Ткаченко А.В. Учет национальных и конфессиональных условий в социальном проектировании дополнительного образования молодежи крупного города

Чамкин А.С. Управление проектами дополнительного образования в вузовских структурах

 

 

Краткие сообщения

 

Калькова Г. В. Проблематизация педагогического опыта в формировании индивидуальной  траектории  профессионального развития педагога

 

 

Информация

 

К читателям и авторам журнала

Правила для авторов

Сведения об авторах журнала «Системная психология и социология», 2013, № 8(II)

 

 

Theory and method of systems psychology

 

  

Ryzhov B.N. Inner structure of the activity in the theory of systems psychology

   

Psychological researches

  

 Romanova E.S., Ryabova I.V., Makshantseva L.V. On initiation of an integrative model of psycho-pedagogical maintenance of education process at up-to-date school

 

Bershedova L.I., Rychikhina E.N. Socio-psychological foundation of the personnel monitoring system

Varlamova I.N.System impact of training on the formation of the students’ psychological readiness to the task solving in personality and professional sphere

Kryzhanovskaya L.M. Emotionally significant situations during communicative activity in adolescents with intellectual disability

Shulekina Yu.A. The speech comprehension strategies in young schoolchildren with the general speech underdevelopment

Svistunova E.V., Ananyeva E.V., Kogan B.M. The complex use of compensatory skills in children with hearing impairments during the social adaptation process

Lvova S.V., Unruh O.V. The study of self-attitude under the formation of the value sphere in adolescents

Uryvaev Ju.V., Rutskiy D.A. Comprehending of the phrase sense: an audiographic analysis of neutral responses to questionnaire «Feeling, Activity, Mood»

Ivantsov O.V., Mashylov K.V. The use of different psychoactive substances and system pathogenesis of addictive behavior

Valyavko S.M., Knyasev K.E., Yemelyanova A.A. On drawing test opportunities for diagnostics of some personality development in pre-school children with speech dysontogenesis

Komarov R. V. The role of supplementary education system in development of giftedness in school-students

  

Sociological researches

  

Romanova E.S., Ryabova I.V., Ovcharenko L.Y., Abushkin B.M. To the problem of social partnership in the structure of the model of psycho-pedagogical maintenance of students at schools

Gostev A.N., Ananishnev V.M., Demchenko T.S., Kochetov V.V. Social designing system rationalization of supplementary education for young people in a city

Tkachenko A.V. The national and confessional conditions significance in the social designing of supplementary education for young people in a city

Chamkin A.S. Supplementary education project management in the higher education structure

 

 Short reports

  

 

Kalkova G.V. The role of pedagogical experience in individual trajectory formation of teachers’ professional development

 

Information

  

Address to the readers and authors of the journal

Author guidelines

Authors of the journal «Systems psychology and sociology», 2013, № 8(II)

 

 

 

 

 

 

 

 


     Читать полностью...
 

Журнал » 2013 №7 : Сведения об авторах 2013 №7

  Просмотров: 4846

Надпись: Сведения об авторах журнала «Системная психология и социология», 2013, № 7 (I) «Systems Psychology and Sociology», 2013, № 7 (I), authors

 

   

РОМАНОВА Евгения Сергеевна — доктор психологических наук, профессор. Директор Института психологии, социологии и социальных отношений ГБОУ ВПО МГПУ, заведующий кафедрой общей и практической психологии ИПССО ГБОУ ВПО МГПУ. Заслуженный учитель Российской Федерации, Почетный работник высшего профессионального образования Российской Федерации. Лауреат премии Президента Российской Федерации 1998г. в области образования, Лауреат премии Правительства Российской Федерации 2009г. в области образования. Почетный профессор МГПУ, член президиума УМО университетов Российской Федерации. Заслуженный работник высшей
школы Российской Федерации.

ROMANOVA Evgeniya Sergeevna — Doctor of Psychology, Full professor. Director of the Institute of Psychology, Sociology and Social Relations of the State Educational Government-Financed Institution of Higher Professional Education of the City of Moscow «Moscow City Teacher Training University», Head of the Department of General and Practical Psychology of IPSSR MCTTU. Honorary Teacher of the Russian Federation, Honorary Worker of Higher Professional Education of the Russian Federation. Laureate of the President of the Russian Federation  Education Award  in 1998, Laureate of the Russian Federation Government Education Award in 2009. Honorary Professor of MCTTU, member of the Presidium of Educational and Methodological Consolidation of the Universities of the Russian Federation. Honorary Worker of Higher School of the Russian Federation. 

  E-mail: RomanovaES@psy.mgpu.ru

                                 

 

РЫЖОВ Борис Николаевич – доктор психологических наук, профессор. Заведующий кафедрой психологии развития и инноваций Института психологии, социологии и социальных отношений ГБОУ ВПО МГПУ. Лауреат премии  Правительства Российской Федерации 2009 г. в области образования, Почетный работник высшего профессионального образования Российской Федерации.
RYZHOV Boris Nikolayevich – Doctor of Psychology, Full professor. Head of the Department of Developmental Psychology and Innovations of the Institute of Psychology, Sociology and Social Relations of the State Educational Government-Financed Institution of Higher Professional Education of the City of Moscow «Moscow City Teacher Training University».Laureate of the Russian Federation Government Education Award in 2009, Honorary Worker of Higher Professional Education of the Russian Federation.
E-mail: rizhov51@mail.ru.

 

 

 

 

 


БЕРШЕДОВА Людмила Ивановна — доктор психологических наук, профессор. Профессор кафедры общей  и практической психологии Института психологии, социологии и социальных отношений ГБОУ ВПО МГПУ.
BERSHEDOVA Ludmila Ivanovna — Doctor of Psychology, Full professor. Professor of the Department of General and Practical Psychology of the Institute of Psychology, Sociology and Social Relations of the State Educational Government-Financed Institution of Higher Professional Education of the City of Moscow «Moscow City Teacher Training University».
E-mail:bershedova@mail.ru

 

 

 

  

 

 


МАКШАНЦЕВА Людмила Викторовна – доцент, кандидат психологических наук, доцент кафедры социальной психологии Института психологии, социологии и социальных отношений ГБОУ ВПО МГПУ, ученый секретарь диссертационного совета Института психологии, социологии и социальных отношений ГБОУ ВПО МГПУ.
 MAKSHANTSEVA Ludmila Viktorovna - Docent, PhD (Psychology), docent of the Department of Social Psychology of the Institute of Psychology, Sociology and Social Relations of the State Educational Government-Financed Institution of Higher Professional Education of the City of Moscow «Moscow City Teacher Training University». Scientific secretary of the Dissertation Councilof the IPSSR MCTTU.  E-mail: mak.96@mail.ru

 

 

 

 

 

 

КУЛАГИНА Ирина Юрьевна - кандидат психологических наук, ученый секретарь диссертационного совета ГБОУ ВПО МГППУ, профессор кафедры психологии развития ГБОУ ВПО МГППУ.
KULAGINA Irina Yuryevna – PhD (Psychology), scientific secretary of the Dissertation Council of Moscow State University of Psychology and Education (MSUPE), professor of the Department of Developmental Psychology of Moscow State University of Psychology and Education (MSUPE).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

АПАСОВА Екатерина Викторовна - аспирант кафедры социальной психологии развития факультета социальной психологии ГБОУ ВПО МГППУ.
APASOVA Ekaterina Viktorovna - Post-graduate student of the Department of Psychology of Social Development of the Faculty of Social Psychology of Moscow State University of Psychology and Education (MSUPE).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

АРЗУМАНОВ Юрий Леонидович – доктор медицинских наук, профессор. Профессор кафедры общей и практической психологии ИПССО ГБОУ ВПО МГПУ. Заведующий лабораторией клинической нейрофизиологии ФГБУ «Национальный Научный Центр Наркологии» Министерства здравоохранения  Российской Федерации.
 ARZUMANOV Yuriy Leonidovich – Doctor of Medicine (MD), Full professor. Professor of the Department of General and Practical Psychology of the Institute of Psychology, Sociology and Social Relations of the State Educational Government-Financed Institution of Higher Professional Education of the City of Moscow «Moscow City Teacher Training University».Head of the Laboratory of Clinical Neurophysiology of the National Scientific Centre of Narcology of the Ministry of Health and Social Development of the Russian Federation.  E-mail:arzumanov46@mail.ru

 

 

 

 

 

 

 

 

АБАКУМОВА Алла Алексеевна – кандидат биологических наук, доцент ИПССО ГБОУ ВПО МГПУ. Ведущий сотрудник ФГБУ «Национальный Научный Центр Наркологии» Министерства здравоохранения Российской Федерации.
ABAKUMOVA Alla Alexeyevna – PhD (Biology), docent of the Institute of Psychology, Sociology and Social Relations of the State Educational Government-Financed Institution of Higher Professional Education of the City of Moscow «Moscow City Teacher Training University». Leading research worker of the National Scientific Centre of Narcology of the Ministry of Health and Social Development of the Russian Federation.
E-mail: abakumova46@mail.ru

 

 

 

 

 

 

 


ВАСЕЧКИН Виктор Борисович – кандидат медицинских наук,  старший научный сотрудник лаборатории клинической нейрофизиологии ФГБУ «Национальный Научный Центр Наркологии» Министерства здравоохранения  Российской Федерации
VASECHKIN Viktor Borisovich - PhD (Medicine), senior research worker of the Laboratory of Clinical Neurophysiology of the National Scientific Centre of Narcology of the Ministry of Health and Social Development of the Russian Federation.

E-mail: vasech@mail.ru

 

 

 

 

 

 

 

 

 


КОГАН Борис Михайлович – доктор биологических наук, профессор. Заведующий кафедрой клинической и специальной психологии Института психологии, социологии и социальных отношений ГБОУ ВПО МГПУ.
KOGAN Boris Mikhailovich – Doctor of Biology, Full professor. Head of the Department of Clinical and Special Psychology of the Institute of Psychology, Sociology and Social Relations of the State Educational Government-Financed Institution of Higher Professional Education of the City of Moscow «Moscow City Teacher Training University». E-mail: boriskogan@mail.ru

 

 

 

 

 

 

 

 

ДРОЗДОВ Александр Зосимович – доктор медицинских наук, профессор. Профессор кафедры клинической и специальной психологии Института психологии, социологии и социальных отношений ГБОУ ВПО МГПУ Заведующий клинико-биохимической лабораторией ФГУ «Государственный научный центр социальной и судебной психиатрии им. В. П.Сербского».
DROZDOV Alexandr Zosimovich – Doctor of Medicine (MD), Full professor. Professor of the Department of Clinical and Special Psychology of the Institute of Psychology, Sociology and Social Relations of the State Educational Government-Financed Institution of Higher Professional Education of the City of Moscow «Moscow City Teacher Training University». Head of the Laboratory of Clinical and Biochemical Processes of Moscow V. Serbsky Institute for Social and Forensic Psychiatry. 
E-mail: Alex00582@yandex.ru

 

 

 

 

 

 

КОЖИНОВА Ольга Владиленовна – кандидат психологических наук, старший преподаватель кафедры психологии развития и инноваций Института психологии, социологии и социальных отношений ГБОУ ВПО МГПУ.
 KOZHINOVA Olga Vladilenovna – PhD (psychology), assistant professor of the Department of  Developmental Psychology and Innovations of the Institute of Psychology, Sociology and Social Relations of the State Educational Government-Financed Institution of Higher Professional Education of the City of Moscow «Moscow City Teacher Training University». E-mail: kozhiniva59@mail.ru

 

 

 

 

 

 

 

 


ЧИБИСКОВА Оксана Владимировна – ассистент кафедры психологии развития и инноваций Института психологии, социологии и социальных отношений ГБОУ ВПО МГПУ.
CHIBISKOVA Oxana Vladimirovna – Teaching assistant of the Department of Developmental Psychology and Innovations of the Institute of Psychology, Sociology and Social Relations of the State Educational Government-Financed Institution of Higher Professional Education of the City of Moscow «Moscow City Teacher Training University».

E-mail: chibiskova@mail.ru

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЛЬВОВА Светлана Владимировна - кандидат психологических наук, доцент кафедры психологии развития и инноваций Института психологии, социологии и социальных отношений ГБОУ ВПО МГПУ, заместитель директора Института психологии, социологии и социальных отношений ГБОУ ВПО МГПУ по воспитательной работе.

LVOVA Svetlana Vladimirovna -  PhD (Psychology), Docent, docent of the Department of  Developmental Psychology and Innovations of the of Institute of Psychology, Sociology and Social Relations of the State Educational Government-Financed Institution of Higher Professional Education of the City of Moscow «Moscow City Teacher Training University». Deputy director for the educational work of the Institute of Psychology, Sociology and Social Relations of the State Educational Government-Financed Institution of Higher Professional Education of the City of Moscow «Moscow City Teacher Training University».

E-mail: lvova.c@mail.ru

 

 

 

 


НЕДЕЛЬКОВИЧ Елена Геннадьевна — педагог-психолог ГБОУ СОШ №1114 г. Москвы – дошкольное структурное подразделение.
NEDELKOVOCH Elena Gennadjevna — Educational psychologist of the Secondary School № 1114, pre-school department, Moscow.
E-mail: elned@inbox.ru

 

 

 

 

 

 

 

 

 


ЗАХАРОВА Ирина Александровна - аспирант кафедры общей психологии и педагогики ГБОУ ВПО РНИМУ им. Н. И. Пирогова.
ZAKHAROVA Irina Alexandrovna- Post-graduate student of the Department of General Psychology of the Pirogov Russian National Research Medical University .

E-mail: anwiw@yandex.ru

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ИВАНЦОВ Олег Владимирович — кандидат психологических наук, младший научный сотрудник лаборатории развития ребенка и здоровьесберегающей деятельности Центра развития ребенка и здоровьесберегающей деятельности в образовании ГБОУ ВПО МГПУ
IVANTSOV Oleg Vladimirovich – PhD (Psychology), junior research worker of the Laboratory of the Child Development and Health Saving Activity of the Center of Child Development and Health Saving Activity in Education of the State Educational Government-Financed Institution of Higher Professional Education of the City of Moscow «Moscow City Teacher Training Univer".

 

 

 

 

 

 

 


ФАДЕЕВА Евгения Владимировна – кандидат психологических наук, заведующая отделом профилактики употребления психоактивных веществ среди лиц молодого возраста ФГБУ «Национальный Научный Центр Наркологии» Министерства здравоохранения  Российской Федерации
FADEEVA Evgeniya Vladimirovna – PhD (Psychology), Head of the Department of Preventive use of Psychoactive Substances in young people of the National Scientific Center of Narcology of the Ministry of Health and Social Development of the Russian Federation.
E-mail: nscnfadeeva@mail.ru

 

 

 

 

 

 

 

ЧЕРНОВ Дмитрий Николаевич  —  кандидат психологических наук, доцент, cтарший научный сотрудник научно-исследовательской лаборатории разработки технологий диагностики развития личности Российского национального исследовательского медицинского университета им. Н.И. Пирогова. 
CHERNOV Dmitry Nikolayevich — PhD (Psychology), Associate professor, Senior research worker of the Research Laboratory of Working out of Technologies of Diagnostics of the Person Development,  Pirogov Russian National Research Medical University.

E-mail: chernov_dima@mail.ru

 

 

 

 

 

 

 

 

 


ЧЕСНОКОВА Милена Григорьевна ─ кандидат психологических наук, старший научный сотрудник кафедры общей психологии МГУ им.М.В. Ломоносова.
CHESNOKOVA Milena Grigorjevna ─ PhD (Psychology), senior research worker of the Department of General Psychology of Lomonosov Moscow State University.  

E-mail: milen-ches@bk.ru 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


РЕЧИЦКАЯ Екатерина Григорьевна —  кандидат педагогических наук, профессор, заведующая кафедрой сурдопедагогики  ГБОУ ВПО МПГУ.
RECHITSKAYA Ekaterina Grigorjevna -— PhD (Pedagogy), Full professor, Head of the Department of Deaf-and-dump Pedagogy of the Moscow Pedagogical State University.

E-mail: elisvesta@mail.ru.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


ШАРОВА Светлана Сергеевна —  педагог-психолог, специальная (коррекционная) школа №1406 «Центр на Павелецкой».
SHAROVA Svetlana Sergeevna — Educational psychologist of the Special (correctional) secondary school №1406. “Pavelecky Center”
E-mail: lightgp@mail.ru

 

 

 

 

 

 

 

 

 


ЯНЬШИН Петр Всеволодович – доктор психологических наук,  профессор, заведующий кафедрой общей и социальной психологии самарского филиала ГБОУ ВПО МГПУ,  г. Cамара.
YANJSHIN Peter Vsevolodovich - Doctor of Psychology, Full professor, Head of the Department of General and Social Psychology of Samara Filial of the State Educational Institute of a Higher Professional Education of the City of Moscow «Moscow City Teacher Training University».
E-mail: yapetr@yandex.ru

 

 

 

 

 

 

 

 

ВАРЛАМОВА Елена Ивановна —  Директор по обучению школы языковой подготовки «Окей», г. Самара.
VARLAMOVA Elena Ivanovna —   Director for education of the Language training school «OK»,  Samara.  E-mail: varlamova.e.i@gmail.com  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


ГОСТЕВ Александр Николаевич — доктор социологических наук, профессор. Профессор кафедры общей и прикладной социологии Института психологии, социологии и социальных отношений ГБОУ ВПО МГПУ.
GOSTEV Alexandr Nikolaevich —  Doctor of Sociology, Full professor. Professor of the Department of General and Applied Sociology of the Institute of Psychology, Sociology and Social Relations of the State Educational Government-Financed Institution of Higher Professional Education of the City of Moscow «Moscow City Teacher Training University».
E-mail: gostevan@inbox.ru

 

 

 

 

 

 

 

 


СТАРОВЕРОВ Владимир Иванович – доктор философских наук, профессор ИСПИ РАН, заслуженный деятель науки РФ.
STAROVEROV Vladimir Ivanovich – Doctor of Philosophy, Full professor, professor of the Institute of Socio-Political Research under Russian Academy of Sciences (ISPR RAS), Honoured Science Worker of the Russian Federation.
 E-mail: staroverov@list.ru

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ТЮТЧЕНКО Александр Максимович – кандидат исторических наук, профессор. Заведующий кафедрой психолого-социальных технологий Института психологии, социологии и социальных отношений ГБОУ ВПО МГПУ.
TYUTCHENKO Alexandr Maksimovich – PhD (History), Full professor. Head of the Department of Psycho-Social Technologies of the Institute of Psychology, Sociology and Social Relations of the State Educational Government-Financed Institution of Higher Professional Education of the City of Moscow «Moscow City Teacher Training University».
E-mail: tyutchenkoam@yandex.ru

 

 

 

 

 

 

 


МАТЮШКИН Дмитрий Павлович - доктор медицинских наук, профессор. Заслуженный деятель науки Российской Федерации, член нью-йоркской академии наук (1996).Научный сотрудник ГНЦ РФ-Институт медико−биологических проблем РАН.
 MATYUSHKIN Dmitriy Pavlovich – Doctor of Medicine (MD), Full professor. Honoured Science Worker of the Russian Federation, Member of the New-York Academy Sciences (1996). Research worker of the Institute of Biomedical Problems of RAS. 
E-mail: Matyush26@pochta.ru

 

 

 

 

 

 

 

ЯКОВЛЕВА Анна Вадимовна – ассистент кафедры клинической и специальной психологии Института психологии, социологии и социальных отношений ГБОУ ВПО МГПУ.
YAKOVLEVA Anna Vadimovna — Teaching assistant of the Department of Clinical and Special Psychology of the Institute of Psychology, Sociology and Social Relations of the State Educational Government-Financed Institution of Higher Professional Education of the City of Moscow «Moscow City Teacher Training University».

E-mail: annayakovleva08@yandex.ru


     Читать полностью...
 

Журнал » 2013 №7 : Яковлева А.В. ПОЛОРОЛЕВАЯ ИДЕНТИФИКАЦИЯ И МЕХАНИЗМЫ ПСИХОЛОГИЧЕСКИХ ЗАЩИТ У СТАРШИХ ПОДРОСТКОВ

  Просмотров: 11642

ПОЛОРОЛЕВАЯ ИДЕНТИФИКАЦИЯ И МЕХАНИЗМЫ ПСИХОЛОГИЧЕСКИХ ЗАЩИТ

У СТАРШИХ ПОДРОСТКОВ

 

Яковлева А.В.

МГПУ, Москва

 

В статье подробно рассматривается взаимосвязь полоролевой идентификации и механизмов психологических защит старших подростков.

Ключевые слова: психологическая защита, половые различия, полоролевая идентификация, подростки, маскулинность, фемининность.

 

GENDER-ROLE IDENTIFICATION AND PSYCHOLOGICAL DEFENSE MECHANISMS

IN SENIOR ADOLESCENTS

 

Yakovleva A.V.

MCTTU, Moscow

 

In this article details of the relationship between gender identity and psychological defense mechanisms of senior  adolescents are presented.

Key words: psychological defenses, sex differences, gender identity, adolescents, masculinity, femininity.

 

 


     Читать полностью...
 

Журнал » 2013 №7 : Матюшкин Д.П. СБОЙ ФУНКЦИИ В СИСТЕМЕ НЕЙРОННОГО ОБЕСПЕЧЕНИЯ КОНКУРЕНЦИИ КАК ВЕРОЯТНАЯ ПРИЧИНА ГЕНУИННОГО ЭПИЛЕПТИЧЕСКОГО ПРИПАДКА

  Просмотров: 3245

СБОЙ ФУНКЦИИ В СИСТЕМЕ НЕЙРОННОГО ОБЕСПЕЧЕНИЯ КОНКУРЕНЦИИ КАК ВЕРОЯТНАЯ ПРИЧИНА ГЕНУИННОГО ЭПИЛЕПТИЧЕСКОГО ПРИПАДКА

 

Матюшкин Д.П.                               

ГНЦ РФ ИМБП РАН

 

Анализ ЭЭГ генуинных эпилептических припадков (малых и больших) позволяет интерпретировать  эти припадки как результаты сбоев в системах нейронных механизмов, обеспечивающих конкуренцию антогонистических программ и команд.

Ключевые слова:  большие и малые эпилептические припадки, взаимотормозащие нейроны, потенциал действия.

 

 

 

FUNCTION FAILED IN THE SYSTEM OF NEURONAL COMPETITION MAINTANCE AS

A PROBABLE CAUSE OF THE GENUINE EPILEPTIC SEIZURE

                                      

Matyushkin D.P.

IMBP RAS                            

 

The analysis of EEG during a genuine epileptic seizure (big and small) allows to interpret  these attacks as a probable result of failure in a system of neuronal mechanisms providing the competition of antagonistic programs and commands.

Key words: Big and small epileptic seizures, interinhibiting neurons, action potential.

 

 


     Читать полностью...
 

Журнал » 2013 №7 : Тютченко А.М. СИСТЕМНЫЙ АНАЛИЗ НЕКОТОРЫХ ПСИХОЛОГИЧЕСКИХ КАТЕГОРИЙ, ИСПОЛЬЗУЕМЫХ В СОЦИАЛЬНОЙ РАБОТЕ

  Просмотров: 6934

СИСТЕМНЫЙ АНАЛИЗ НЕКОТОРЫХ ПСИХОЛОГИЧЕСКИХ КАТЕГОРИЙ, ИСПОЛЬЗУЕМЫХ В СОЦИАЛЬНОЙ РАБОТЕ

 

Тютченко А.М.

МГПУ, Москва

 

 

В статье представлен системный анализ ряда психологических категорий, используемых в социальной работе. Излагаются имеющиеся подходы к их определениям.

Ключевые слова: социальная работа, психосоциальная работа, психология социальной работы, социальная психология, социально-психологическая работа, социально-психологическая поддержка, социально-психологическая защита, социально-психологическая помощь, социальная психотерапия, социально-психологическая компетентность.

 

 

THE SYSTEM ANALYSIS OF SOME PSYCHOLOGICAL CATEGORIES USED IN SOCIAL WORK

 

Tutchenko A. M.

MCTTU, Moscow

 

  

Key words: social work, psychosocial work, psychology of social work, social psychology, social and psychological work, social and psychological support, social and psychological protection, social psychological assistance, social psychotherapy, social and psychological competence

 


     Читать полностью...
 

Журнал » 2013 №7 : Староверов В.И. ГЛОБАЛИЗАЦИЯ, ГЛОБАЛИЗМ, АНТИГЛОБАЛИЗМ И РОССИЯ

  Просмотров: 6084

ГЛОБАЛИЗАЦИЯ, ГЛОБАЛИЗМ, АНТИГЛОБАЛИЗМ И РОССИЯ

 

Староверов В.И.

МГПУ, Москва

 

В статье раскрывается социальная сущность процессов  глобализации, глобализма и антиглобализма и место современной России в переплетении этих общемировых явлений. Глобализация характеризуется как эволюционный процесс естественно-исторического становления планетарного общежития человечества, глобализм – как производный от нее искусственный геополитический инструмент построения нового однополярного мирового порядка, антиглобализм – как сложное, противоречивое по своим частным целям движение сопротивления насильственному насаждению глобализма.

Ключевые слова: глобализация – деглобализация, глобализм-антиглобализм, геополитика, социально-пространственная организация жизнедеятельности, цивилизационные парадигмы, системность взаимосвязей, стратегии выбора, доктринальные установки, национальная безопасность. 

 

GLOBALIZATION, GLOBALISM, ANTI-GLOBALISM

AND RUSSIA

Staroverov V.I.

MCTTU, Moscow

 

In this article the social essence of the globalization processes, globalism and anti-globalism is presented and the place of modern Russia in an interlacing of these universal phenomena is shown. Globalization: it is characterized as the evolutionary process of natural-historical formation of a mankind planetary hostel; globalism – it is characterized as the artificial geopolitical instrument of a new unipolar world order construction, anti-globalism –  it is characterized as a complicated, inconsistent resistance movement on the private purposes to violent planting of a globalism.

Key words: globalization, globalism - anti-globalism, geopolitics, social and spatial organization of activity, civilizational paradigms, systemic character of interrelations, choice strategies, arrangements of a doctrine, national security.

 


     Читать полностью...
 

Журнал » 2013 №7 : Гостев А. Н. СИСТЕМА РОССИЙСКИХ ТРАДИЦИЙ В СТУДЕНЧЕСКОМ САМОУПРАВЛЕНИИ

  Просмотров: 6237

СИСТЕМА РОССИЙСКИХ ТРАДИЦИЙ В СТУДЕНЧЕСКОМ САМОУПРАВЛЕНИИ

 

Гостев А. Н.
МГПУ, Москва

 

В статье анализируется влияние российских традиций на развитие системы студенческого самоуправления в высшей школе. На основе обобщения знаний, изложенных в научной литературе, и результатов конкретного социологического исследования предлагаются новые теоретические положения и практические рекомендации по совершенствованию студенческого самоуправления.
Ключевые слова: самоуправление, студенческое самоуправление, традиции, традиции в системе студенческого самоуправления

 

THE SYSTEM OF RUSSIAN TRADITIONS 
IN STUDENT SELF-GOVERNMENT

 

Gostev A. N.
MCTTU, Moscow

 

In this article the influence of the Russian traditions on a student self-government system development at the higher school is analyzed. On the basis of knowledge generalization written in the scientific literature and the results of the sociological research a new theoretical provision and practical recommendations on student self-government improvement  are offered.
Key words: self-government, student self-government, traditions, traditions in a student self-government
system.


     Читать полностью...