Журнал 3 от 2023 года №47
Б.Н. Рыжов - Системная психология
Б.Н. Рыжов - История псих-ой мысли
Содержание №47 2023

Психологические исследования


Романова Е. С., Абушкин Б. М. Актуальные задачи личностного развития школьников для повышения эффективности их учебной деятельности

Бразгун Т. М., Ткачева В. В. Психологическое консультирование как инструмент выявления особенностей родительско-детских отношений в семьях детей с ОВЗ

Злобина М. В., Краснорядцева О. М. Многомерность психологических характеристик феномена «толерантность (интолератность) к неопределенности»

Лигай Л. Г., Данилова Е. Ю., Земченкова В. В. Системный социально-психологический анализ проблем подготовки научных и научно-педагогических кадров

Дядык Н. Г. Системный анализ взаимосвязи буллинг-структуры и психологической атмосферы в школьном коллективе

Кучарин Е. А., Котова Е. В. Взаимосвязь ревности и привязанности в юношеском возрасте

К юбилею В. И. Лубовского


Богданова Т. Г., Назарова Н. М. В. И. Лубовский и современная специальная психология

Лубовский Д. В. Значение работ В. И. Лубовского для специальной психологии и практики обучения детей с нарушениями в развитии

Лубовский В. И. Что такое «структура дефекта»? (аннотация к статье С. М. Валявко)

Информация


Сведения об авторах журнала «Системная психология и социология», 2023, № 3 (47)

Наши партнеры

Журнал » 2012 №6 : Крыжановская Л.М., КОРРЕКЦИОННАЯ РАБОТА В УСЛОВИЯХ ИНКЛЮЗИВНОГО ОБРАЗОВАНИЯ

Просмотров: 8086

КОРРЕКЦИОННАЯ РАБОТА В УСЛОВИЯХ ИНКЛЮЗИВНОГО ОБРАЗОВАНИЯ

                                             

  Крыжановская Л.М.,

МГПУ, Москва

 

В статье отражены проблемы коррекционной деятельности учителя в условиях инклюзивного образования. Выделяются принципы и методы коррекционной работы. Представлен психологический инструментарий совместной деятельности учителя с группой учащихся, психотехники коллективного общения и управления проблемной ситуацией в процессе обучения.

Ключевые слова: интегративное обучение; кооперативное сотрудничество; методы коллективной деятельности; дискуссия; психологический анализ процесса мышления; проблемная ситуация; «мозговой штурм»; коллективная мыслительная деятельность.

 

CORRECTIONAL WORK IN A CONDITION OF  INCLUSIVE EDUCATION

 

Kryzhanovskay L. M.

MCTTU, Moscow

 

In this article problems of correctional activity of a teacher in conditions of inclusive education are reflected. Principles and methods of correctional work are detected. The psychological tool of joint activity of a teacher with group of pupils, psychotechnics of collective dialogue and management of a problem situation in the course of training are presented.

Key words: integrative education; cooperative cooperation; methods of collective activity; discussion; the psychological analysis of process of thinking; a problem situation; «brain storm»; collective cogitative activity.

 


  Читать полностью...
 

Журнал » 2012 №6 : Григорьева Л. П., Вишнёва Е. А., РОЛЬ ВЕРБАЛЬНОГО КОДИРОВАНИЯ В ОПОЗНАНИИ ЗРИТЕЛЬНЫХ ОБРАЗОВ У ДЕТЕЙ С РАЗЛИЧНЫМИ ВИДАМИ ПСИХИЧЕСКОГО ДИЗОНТОГЕНЕЗА

Просмотров: 5937

РОЛЬ ВЕРБАЛЬНОГО КОДИРОВАНИЯ В ОПОЗНАНИИ ЗРИТЕЛЬНЫХ ОБРАЗОВ У ДЕТЕЙ  С РАЗЛИЧНЫМИ ВИДАМИ ПСИХИЧЕСКОГО ДИЗОНТОГЕНЕЗА

 

Григорьева Л. П.,
Вишнёва Е. А.,
МГЛУ, Москва

 

Изучался механизм целостного опознания изображений до и после их вербализации. Исследование включало психофизический аспект (определение характеристик  целостного опознания зрительных образов) и психофизиологический аспект (изучение функциональных систем мозга, обеспечивающих целостное опознание). Анализ результатов выявил низкую успешность опознания изображений без их предварительной вербализации. Обсуждаются возможности формирования  компенсаторных стратегий опознания у детей с нарушениями гностических механизмов.
Ключевые слова: зрительный образ, опознание, научение опознанию, стратегии компенсации, гностические механизмы.

 

THE ROLE OF VERBAL CODING IN VISUAL PATTERN RECOGNITION

IN CHILDREN WITH COMPLEX DISORDERS

 

Grigorjeva L.P.,
Vishneva E.A.,
MSLU, Moscow

 

The mechanism of whole image recognition of visual  figures were studied.  The study task included aspects: psychophysical (concerned with definition of characteristics of images whole recognition); and psychophysiological (study of functional mental systems providing whole recognition). The results analysis  discovered that children with complex disorder have low level of efficiency of visual image recognition. Possibilities to develop some compensation strategies for children abnormalities of gnostic mechanisms are discussed.
Key words: image; recognition; gnostic mechanisms; children with complex disorders.

 


  Читать полностью...
 

Журнал » 2012 №6 : Кабанов И. С. Свистунова Е. В. ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ТЕСТА ЧЕРНИЛЬНЫХ ПЯТЕН РОРШАХА ДЛЯ ИЗУЧЕНИЯ ЗАЩИТНЫХ МЕХАНИЗМОВ ЛИЧНОСТИ ДЕТЕЙ ДОШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА

Просмотров: 16475

ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ТЕСТА ЧЕРНИЛЬНЫХ ПЯТЕН РОРШАХА ДЛЯ ИЗУЧЕНИЯ ЗАЩИТНЫХ МЕХАНИЗМОВ ЛИЧНОСТИ ДЕТЕЙ ДОШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА

 

Кабанов И. С.

Свистунова Е. В.

МГПУ, Москва

 

В данной статье обсуждается возможность использования Теста чернильных пятнен Роршаха для выявления особенностей становления психологических защит у детей дошкольного возраста в рамках системного подхода к диагностике. Особое внимание уделено перспективе изучения индивидуальной картины развития, как определяющего компонента манифестации и переструктурирования основных защитных механизмов личности (ЗМЛ). Дается представление о значении ЗМЛ для нормального развития ребенка, способного оказать прямое воздействие на формирование либо эффективных, либо дисгармоничных программ адаптации.

Ключевые слова: системный подход к диагностике, тест чернильных пятен Роршаха, защитные механизмы личности, дошкольное детство.

 

 

APPLYING OF RORSHAKH’S INK SPOTS TEST

FOR RESEARCHING OF DEFENCE MECHANISMS WITH PRESCHOOL AGE CHILDREN

 

Kabanov I. S.

Svistunova E. V.

MCTTU, Moscow

 

In the following article an opportunity of applying of Rorshakh’s ink spots test for discovering of preschool aged children's features of psychology defence moulding within the framework of systems approach to diagnosis is discussed. The main attention is devoted to the perspective of styduing of individual development as determinative component of manifestation and restructuring of the main personal defence mechanisms. An idea of meaning of personal defence mechanisms for normal children's development is given, which can provide straight influence of effective or disharmonious adaptation program forming.

Key words: systems approach to diagnosis, Rorshakh’s ink spots test, personal defence mechanisms, preschool childhood.

 


  Читать полностью...
 

Журнал » 2012 №6 : Смирнова М. В., КОПИНГ-СТРАТЕГИИ У ДЕТЕЙ МЛАДШЕГО ШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА

Просмотров: 40278

КОПИНГ-СТРАТЕГИИ У ДЕТЕЙ МЛАДШЕГО ШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА

 

Смирнова М. В.,

МГПУ, Москва

 

 Данная статья посвящена изучению копинг-стратегий у детей младшего школьного возраста. Она содержит краткий литературный обзор по данной проблеме. В статье отражено понятие механизмов психологической защиты: их развитие, особенности и проявление, функциональное назначение. Данному вопросу необходимо было уделить внимание, так как психологическая защита тесно связана с копинг-поведением  у  детей. В рамках изучения стрессоустойчивости детей младшего школьного возраста в 2010-2011 гг. проводилось исследование копинг-стратегий учащихся 3-4 классов. Исследование проводилось с помощью опросника копинг-стратегий детей школьного возраста, адаптированного И. М. Никольской и Р. М. Грановской для младших школьников. Результаты исследования представлены в этой статье.

Ключевые слова: механизмы психологической защиты, копинг-поведение, копинг-стратегии, защитные автоматизмы.

 

COPING-STRATEGIES WITH THE CHILDREN OF PRIMARY SCHOOL AGE

 

Smirnova M. V.,

MCTTU, Moscow

 

This article studies coping strategies with the kids of primary school age. It contains a brief literature summary regarding the above mentioned issue. The article reflects the concept of psychological defence mechanisms: their development, peculiarities and expression, functional purpose. This issue was necessary to pay attention to so far as psychological defence is closely related to coping behaviour with children. Within the frames of studying stress-resistance with the kids of primary school age within 2010-2011 there was conducted a research of coping strategies with pupils of the 3rd and the 4th forms. The research was conducted with the use of a questionnaire of coping strategies with school-age children, as adapted by Mrs. I.M. Nikolskaya and Mrs. R.M. Granovskaya for the children of primary school age. Results of the research are represented herein.

Key words: psychological defence mechanisms, coping behaviour, coping strategies, defensive automatisms.

 


  Читать полностью...
 

Журнал » 2012 №6 : Ткаченко А.В., ИТСИЗМ КАК ОСНОВНАЯ ФОРМА РЕЛИГИОЗНЫХ ПРЕДСТАВЛЕНИЙ СОВРЕМЕННОЙ МОЛОДЁЖИ

Просмотров: 57785

ИТСИЗМ КАК ОСНОВНАЯ ФОРМА РЕЛИГИОЗНЫХ ПРЕДСТАВЛЕНИЙ

СОВРЕМЕННОЙ МОЛОДЁЖИ

Ткаченко А.В.,

МГПУ, Москва

 

В статье анализируются результаты социологического исследования отношения современной московской молодёжи к религии, и приводится авторское мнение в отношении итсизма как феномена. Делается вывод о склонности большинства молодёжи к итсизму — интуитивной вере в неопределённую Высшую Силу.

Ключевые слова: религия, религиозность, итсизм, православие, атеизм, агностицизм, деизм, пантеизм, фатализм, традиционная вера, религиозная догма, моральный релятивизм, верующие и неверующие, социальная система.

 

IETSISM AS AN UNDERLYING FORM OF MODERN YOUTH'S RELIGION

 

Tkachenko A.V.,

MCTTU, Moscow

 

In this article the results of the survey of contemporary Moscow youth's attitudes toward religion are analyzed and the author’s point of view to an ietsism as a kind of phenomenon is showed. It is concluded that modern young Muscovites are inclined to ietsism as the worship of an undefined Supreme Power.

Key words: religion, religiousness, ietsism, Orthodoxy, atheism, agnosticism, deism, pantheism, fatalism, traditional belief, religious dogma, moral relativism, religious people and unbelievers, social system.

 


  Читать полностью...
 

Журнал » 2012 №6 : Белан В. Т. СИСТЕМНОЕ МОДЕЛИРОВАНИЕ ПРОИЗВОДСТВЕННОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ ОПЕРАТОРОВ

Просмотров: 4073

СИСТЕМНОЕ МОДЕЛИРОВАНИЕ ПРОИЗВОДСТВЕННОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ ОПЕРАТОРОВ

 

Белан В. Т.

Национальный горный университет,

Днепропетровск, Украина

 

Предложена методика моделирования производственной деятельности оператора на базе универсального языка непрерывно-дискретного  моделирования VHDL-AMS. Метод показал свою пригодность для моделирования широкого класса производственных систем, управляемых оператором.

Ключевые слова: системное моделирование, информационная нагрузка, деятельность оператора, эффективность работы.

 

 

SYSTEM MODELING OF OPERATORS’

PRODUCTION ACTIVITY

Belan V. T.

National Mining University,

Dnepropetrovsk, Ukraine

 

The technique of industrial activity modelling on the basis of universal continuous-discrete modelling VHDL-AMS language is offered. The method has shown the suitability for modelling a wide class of the production man-machine systems.

Key words: system modeling, information loading, operator’s activity, working efficiency.


  Читать полностью...
 

Журнал » 2012 №6 : Борисова В. А. ОСОБЕННОСТИ ТВОРЧЕСКОГО ВООБРАЖЕНИЯ МЛАДШИХ ШКОЛЬНИКОВ С ЗПР

Просмотров: 9864

ОСОБЕННОСТИ ТВОРЧЕСКОГО ВООБРАЖЕНИЯ
МЛАДШИХ ШКОЛЬНИКОВ С ЗПР

Борисова В. А.
МГПУ, Москва

 

Представлены результаты изучения уровней развития воображения у младших школьников с задержкой психического развития и школьников массовых классов. Выявлено, что у младших школьников коррекционных классов уровни развития образного и вербального воображения ниже, чем у учащихся массовых классов. Особенности образного воображения младших школьников с ЗПР свидетельствуют о недостаточной сформированности их образов-представлений, а особенности вербального воображения проявляются в ограничении словарного запаса, более длительном периоде словотворчества, снижении номинативной функции речи.
Ключевые слова: воображение, младший школьник, задержка психического развития, речь, уровень развития.

 

FEATURES OF CREATIVE IMAGINATION WITH
YOUNG SCHOOL STUDENTS WITH A MENTAL RETARDATION

AND DEVELOPMENTAL DELAY

 

Borisova V. A.
MCTTU, Moscow

 

Results of studying of levels of development of imagination at young school students with mental retardation and developmental delay and school students of mass classes are presented. It is revealed that at young school students of correctional classes levels of development of figurative and verbal imagination are lower than students of mass classes have. Features of figurative imagination of young school students with mental retardation and developmental delays testify to an insufficiency of their images representations, and features of verbal imagination are shown in lexicon restriction, in more longer period of word creation, in decreasing of a nominative function of speech.

Key words:imagination, younger school student, mental retardation and developmental delay, speech, level of development.


  Читать полностью...
 

Журнал » 2012 №6 : Шилова Т.А., Пономарева Е.А., К ИССЛЕДОВАНИЮ ВЗАИМОСВЯЗИ ЭТАПОВ ЭКЗИСТЕНЦИАЛЬНОЙ МОТИВАЦИИ С ПОКАЗАТЕЛЯМИ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ САМОРЕАЛИЗАЦИИ ПЕДАГОГОВ

Просмотров: 5298

К ИССЛЕДОВАНИЮ ВЗАИМОСВЯЗИ ЭТАПОВ ЭКЗИСТЕНЦИАЛЬНОЙ МОТИВАЦИИ  С ПОКАЗАТЕЛЯМИ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ САМОРЕАЛИЗАЦИИ ПЕДАГОГОВ

 

Шилова Т.А.,  Пономарева Е.А.,

МГПУМосква

Григорьева А.А.

ЯГПУ, Ярославль

 

В статье представлены исследования психологических особенностей взаимосвязи экзистенциальной мотивации и профессиональной самореализации педагогов. Рассмотрена идея природы возникновения экзистенциальной мотивации и показателей профессиональной самореализации, а также приведены результаты эмпирического исследования и их подтверждение. Показана роль четырех этапов экзистенциальной мотивации в осуществлении профессиональной самореализации.

Ключевые слова: экзистенциальная мотивация,  профессиональная самореализация педагогов.

 

 

TO THE RESEARCH OF INTERRELATION OF STAGES OF EXISTENTIAL MOTIVATION WITH INDICATORS OF PROFESSIONAL SELF-REALIZATION OF TEACHERS

 

Shylova T.A., Ponomareva E.A.,

 MCTTU, Moscow

Grigorieva A.A.

YSPU, Yaroslavl

 

In this article the researches of psychological features of interrelation of existential motivation and professional self-realization of teachers are presented. The idea of the nature of emergence of existential motivation and indicators of professional self-realization is considered, and also the results of empirical research and their confirmation are given. The role of four stages of existential motivation in an implementation of professional self-realization is shown.

Key words:  existential motivation, professional self-realization of teachers.


  Читать полностью...
 

Журнал » 2012 №6 : Яковлева А.В. ИЗУЧЕНИЕ ЛИЧНОСТНЫХ ОСОБЕННОСТЕЙ СЛАБОВИДЯЩИХ ПОДРОСТКОВ В ЗАВИСИМОСТИ ОТ ИХ ПОЛА И ГЕНДЕРА

Просмотров: 8754

ИЗУЧЕНИЕ ЛИЧНОСТНЫХ ОСОБЕННОСТЕЙ

СЛАБОВИДЯЩИХ  ПОДРОСТКОВ

В ЗАВИСИМОСТИ ОТ ИХ ПОЛА И ГЕНДЕРА

 

Яковлева А.В.

МГПУ, Москва

 

В статье подробно рассматривается проблематика изучения личностных особенностей слабовидящих подростков в зависимости от их пола и гендера. Показаны особенности формирования половой идентификации подростков с нарушениями зрения.

Ключевые слова: нарушение зрения, гендер, пол, личность.

 

STUDYING OF PERSONAL FEATURES

OF VISUALLY IMPAIRED TEENAGERS

DEPENDING ON THEIR SEX AND GENDER

 

Yakovleva A.V.

MCTTU, Moscow

 

In this article the details of the problems of studying the personality characteristics of visually impaired adolescents, depending on their sex and gender is showed. Special attention is paid to the study of gender-specific impaired teenagers.

Key words: visual impairment, gender, sex, personality.

 


  Читать полностью...
 

Журнал » 2012 №6 : Сведения об авторах

Просмотров: 6206

Подпись: Сведения об авторах журнала «Системная психология и социология», 2012, № 6 (II) «Systems Psychology and Sociology», 2012, № 6 (II), authors

 


ГЕВОРКЯН Елена Николаевна — доктор экономических наук, профессор. Первый проректор ГБОУ ВПО МГПУ, член-корреспондент РАО. Лауреат конкурса «Грант Москвы» 2008 в области образования, Лауреат премии Правительства Российской Федерации 2008 в области образования, медаль ордена «За заслуги перед Отечеством» II степени. Член экспертного совета ВАК при Минобрнауки России по присвоению ученых званий.
GEVORCIAN Elena Nikolaevna —  Doctor of Economics, Full professor. First Vice-Rector ofthe State Educational Government-Financed Institution of Higher Professional Education of the City of Moscow «Moscow City Teacher Training University», corresponding member of the Russian Academy of Education. Laureate of the tender «Grant of Moscow» Education Award 2008, Laureate of the Russian Federation Government Education Award 2008, Medal of the Order «For Merit to the Fatherland» 2nd Class. Member of the council of experts on awarding of academic ranks of the Higher Attestation Commission of the Ministry of Education and Science of the Russian Federation.
E-mail: Gevorcian@mgpu.ru

 

 

РОМАНОВА Евгения Сергеевна — доктор психологических наук, профессор. Директор Института психологии, социологии и социальных отношений ГБОУ ВПО МГПУ, заведующая кафедрой общей и практической психологии ИПССО ГБОУ ВПО МГПУ. Заслуженный учитель Российской Федерации, Почетный работник высшего профессионального образования Российской Федерации. Лауреат премии Президента Российской Федерации 1998 в области образования, Лауреат премии Правительства Российской Федерации 2009 в области образования. Почетный профессор МГПУ, член президиума УМО университетов Российской Федерации. Заслуженный работник высшей школы Российской Федерации.

ROMANOVA Evgeniya Sergeevna — Doctor of Psychology, Full professor. Director of the Institute of Psychology, Sociology and Social Relations of the State Educational Government-Financed Institution of Higher Professional Education of the City of Moscow «Moscow City Teacher Training University», Head of the Department of General and Practical Psychology of IPSSR MCTTU. Honorary Teacher of the Russian Federation, Honorary Worker of Higher Professional Education of the Russian Federation. Laureate of the President of the Russian Federation  Education Award 1998, Laureate of the Russian Federation Government Education Award 2009. Honorary Professor of MCTTU, member of the Presidium of Educational and Methodological Consolidation of the Universities of the Russian Federation. Honorary Worker of Higher School of the Russian Federation.  E-mail: RomanovaES@psy.mgpu.ru

 

 

РЫЖОВ Борис Николаевич – доктор психологических наук, профессор. Заведующий кафедрой психологии развития и инноваций Института психологии, социологии и социальных отношений ГБОУ ВПО МГПУ. Лауреат премии  Правительства Российской Федерации 2009 в области образования, Почетный работник высшего профессионального образования Российской Федерации .
RYZHOV Boris Nikolayevich – Doctor of Psychology, Full professor. Head of the Department of Developmental Psychology and Innovations of the Institute of Psychology, Sociology and Social Relations of the State Educational Government-Financed Institution of Higher Professional Education of the City of Moscow «Moscow City Teacher Training University».Laureate of the Russian Federation Government Education Award 2009, Honorary Worker of Higher Professional Education of the Russian Federation. E-mail: rizhov51@mail.ru.

 

 

АБУШКИН Борис Михайлович – кандидат психологических наук, доцент. Заместитель директора Института психологии, социологии и социальных отношений ГБОУ ВПО МГПУ по науке.

ABUSHKIN Boris Mikhailovich – PhD (Psychology), Docent. Deputy director for Science of the Institute of Psychology, Sociology and Social Relations of the State Educational Government-Financed Institution of Higher Professional Education of the City of Moscow «Moscow City Teacher Training University».

E-mail: bma1947@mail.ru

 

 

 

 

  

БЕЛОУСОВ Александр Сергеевич – аспирант кафедры психологии развития и инноваций Института психологии, социологии и социальных отношений ГБОУ ВПО МГПУ.
BELOUSOV Alexandr Sergeevich - Post-graduate student of the Department of Developmental Psychology and Innovations of the Institute of Psychology, Sociology and Social Relations of the State Educational Institute of  Higher Professional Education of the City of Moscow «Moscow City Teacher Training University».

E-mail: krigspair@yandex.ru

 

 

 

 

  

ГАНДЕР Дмитрий Владимирович — доктор психологических наук, профессор. Профессор кафедры социальной психологии Института психологии, социологии и социальных отношений ГБОУ ВПО МГПУ, военный летчик  первого класса.
GANDER Dmitriy Vladimirovich  —  Doctor of Psychology, Full professor. Associate professor of the Department of Social Psychology of the Institute of Psychology, Sociology and Social Relations of the State Educational Government-Financed Institution of Higher Professional Education of the City of Moscow «Moscow City Teacher Training University».

 

 

 

  

 

ЧИБИСКОВА Оксана Владимировна – ассистент кафедры психологии развития и инноваций Института психологии, социологии и социальных отношений ГБОУ ВПО МГПУ.
CHIBISKOVA Oxana Vladimirovna – Teaching assistant of the Department of  Developmental Psychology and Innovations of the Institute of Psychology, Sociology and Social Relations of the State Educational Government-Financed Institution of Higher Professional Education of the City of Moscow «Moscow City Teacher Training University».
E-mail: chibiskova@mail.ru
 

 

 

 

 

КОГАН Борис Михайлович – доктор биологических наук, профессор. Заведующий кафедрой клинической и специальной психологии Института психологии, социологии и социальных отношений ГБОУ ВПО МГПУ.
KOGAN Boris Mikhailovich – Doctor of Biology, Full professor. Head of the Department of Clinical and Special Psychology of the Institute of Psychology, Sociology and Social Relations of the State Educational Government-Financed Institution of Higher Professional Education of the City of Moscow «Moscow City Teacher Training University».

E-mail: boriskogan@mail.ru

 

 

  

 

АБРАМОВА Оксана Владимировна — аспирант кафедры клинической и специальной психологии Института психологии, социологии и социальных отношений ГБОУ ВПО МГПУ. Член Международного нейропсихологического  общества.
ABRAMOVA Oxana Vladimirovna — Post-graduate student of the Department of Clinical and Special Psychology of the Institute of Psychology, Sociology and Social Relations of the State Educational Government-Financed Institution of Higher Professional Education of the City of Moscow «Moscow City Teacher Training University». Member of the International Neuropsychological Society. E-mail: ksanamail@gmail.com

 

 

 

ВАЛЯВКО Светлана Михайловна — кандидат психологических наук, доцент. Доцент кафедры клинической и специальной психологии Института психологии, социологии и социальных отношений ГБОУ ВПО МГПУ.    
VAlYAVKO Svetlana MikhailovnaPhD (Psychology), Docent. Docent of the Department of Clinical and Special Psychology of the Institute of Psychology, Sociology and Social Relations of the State Educational Government-Financed Institution of Higher Professional Education of the City of Moscow «Moscow City Teacher Training University».
E-mail: valyavko@yandex.ru

 

 

 

 


АВЕРЬЯНОВА Елена Владимировна — аспирант кафедры клинической и специальной психологии Института психологии, социологии и социальных отношений ГБОУ ВПО МГПУ.
AVERYANOVA Elena Vladimirovna — Post-graduate student of the Department of Clinical and Special Psychology of the Institute of Psychology, Sociology and Social Relations of the State Educational Government-Financed Institution of Higher Professional Education of the City of Moscow «Moscow City Teacher Training University».

E-mail: aev80@yandex.ru

 

 

 

 

КРЫЖАНОВСКАЯ Лариса Михайловна — кандидат психологических наук, доцент.  Доцент кафедры клинической и специальной психологии Института психологии, социологии и социальных отношений ГБОУ ВПО МГПУ.
KRYZHANOVSKAYA Larisa Mihailovna —  PhD (Psychology), Docent. Docent of the Department of Clinical and Special Psychology of the Institute of Psychology, Sociology and Social Relations of the State Educational Government-Financed Institution of Higher Professional Education of the City of Moscow «Moscow City Teacher Training University».
E-mail: Lara.kry@yandex.ru

 

 

  

 

ГРИГОРЬЕВА Лидия Петровна — доктор психологических наук,  профессор кафедры психологии и педагогической антропологии ФГБОУ ВПО «Московский государственный лингвистический университет».
GRIGORJEVA Lidiya Petrovna —  Doctor of Psychology, Associate professor of the Department of Psychology and Pedagogical Anthropology of the Federal State  Educational Government-Financed  Institution of Higher  Professional Education of «Moscow State Linguistic University».
E-mail: grigorievsy@gmail.com

 

 

 

   

 


ВИШНЕВА Екатерина Александровна — аспирант кафедры психологии и педагогической антропологии ФГБОУ ВПО «Московский государственный лингвистический университет».
VISHNEVA Ekaterina Alexandrovna — Post-graduate student of the Department of Psychology and Pedagogical Anthropology of the Federal State  Educational Government-Financed  Institution of Higher  Professional Education of «Moscow State Linguistic University».
E-mail: Vishnjeva@yandex.ru


 

 

 


КАБАНОВ Игорь Сергеевич — аспирант кафедры клинической и специальной психологии Института психологии, социологии и социальных отношений ГБОУ ВПО МГПУ.
KABANOV Igor Sergeevech — Post-graduate student of the Department of Clinical and Special Psychology of the Institute of Psychology, Sociology and Social Relations of the State Educational Government-Financed Institution of Higher Professional Education of the City of Moscow «Moscow City Teacher Training University».  

Е-mail: Igor_ks@mail.ru

 

 

  

 

СВИСТУНОВА Екатерина Владимировна – кандидат психологических наук, доцент. Доцент кафедры клинической и специальной психологии Института психологии, социологии и социальных отношений ГБОУ ВПО МГПУ.
SVISTUNOVA Ekaterina Vladimirovna - PhD (Psychology), Docent. Docent of the Department of Clinical and Special Psychology of the Institute of Psychology, Sociology and Social Relations of the State Educational Government-Financed Institution of Higher Professional Education of the City of Moscow «Moscow City Teacher Training University».

E-mail: proficiat@mail.ru

 

 

  

 

СМИРНОВА Маргарита Вячеславовна — аспирант кафедры  клинической и специальной психологии Института психологии, социологии и социальных отношений ГБОУ ВПО МГПУ.
SMIRNOVA Margarita Vyacheslavovna — Post-graduate student of the Department of Clinical and Special Psychology of the Institute of Psychology, Sociology and Social Relations of the State Educational Government-Financed Institution of Higher Professional Education of the City of Moscow «Moscow City Teacher Training University». 
Е-mail: khokhlovamv@gmail.com,

 

 

 

  

 

 


ТКАЧЕНКО Александр Владимирович – кандидат исторических наук, доцент. Доцент кафедры общей и прикладной социологии Института психологии, социологии и социальных отношений ГБОУ ВПО МГПУ.
TKACHENKO Alexandr VladimirovichPhD (History), Docent. Docent of the Department of  General and Applied Sociology of the Institute of Psychology, Sociology and Social Relations of the State Educational Government-Financed Institution of Higher Professional Education of the City of Moscow «Moscow City Teacher Training University».
 Е-mail: professor.tkachenko@gmail.com

 

   

 

 

БЕЛАН Владимир Трофимович – доцент кафедрыметрологии и информационно-измерительных технологийэлектротехнического факультета Института электроэнергетики ГОУ Национальный горный университет (Днепропетровск, Украина).
BELAN Vladimir Trofimofich – Docent of the Department of Metrology and Information and Measurement Technology of Electrotechnical Faculty of the Institute of Power Industry of the State Educational Institution of Higher Professional Education National Mining University (Dnepropetrovsk, Ukraine)

 

 

 

 

  


БОРИСОВА Вера Александровна —  старший преподаватель кафедры клинической и специальной психологии Института психологии, социологии и социальных отношений ГБОУ ВПО МГПУ.
BORISOVA Vera Alexandrovna — Senior assistant professor of the Department of  Clinical and Special Psychology of the Institute of Psychology, Sociology and Social Relations of the State Educational Government-Financed Institution of Higher Professional Education of the City of Moscow «Moscow City Teacher Training University».

E-mail: veraalekx@mail.ru

 

 

 

 


ШИЛОВА Тамара Алексеевна – доктор психологических наук, профессор. Заведующая кафедрой социальной психологии Института психологии, социологии и социальных отношений ГБОУ ВПО МГПУ.
 SHILOVA Tamara Alekseevna —  Doctor of Psychology, Full professor. Head of the Department of Social Psychology of the Institute of Psychology, Sociology and Social Relations of the State Educational Government-Financed Institution of Higher Professional Education of the City of Moscow «Moscow City Teacher Training University».

E-mail: shilova_toma@mail.ru

 

  

 


ПОНОМАРЕВА Елена Алексеевна — кандидат психологических наук, доцент. Доцент кафедры социальной психологии Института психологии, социологии и социальных отношений ГБОУ ВПО МГПУ.
PONOMAREVA Elena Alexeevna  — PhD (Psychology), Docent. Docent of the Department of Social Psychology of the Institute of Psychology, Sociology and Social Relations of the State Educational Government-Financed Institution of Higher Professional Education of the City of Moscow «Moscow City Teacher Training University».

 

 

  

 

 


ГРИГОРЬЕВА Александрина Андреевна — научный сотрудник ФГБУ «Национальный научный центр наркологии» Министерства здравоохранения и социального развития Российской Федерации,  заместитель директора по социально-психологической работе ГБОУ ДЮЦ «Отрадное», соискатель кафедры  педагогической психологии ФГБОУ ВПО «Ярославский  государственный педагогический университет им.  К. Д.Ушинского».
GRIGORJEVA Alexandrina Andreevna —  Research worker of the Federal State Government-Financed Research Institute for National Scientific Center of Narcomania of Ministry of Health and social development of the Russian Federation, Deputy director for social-psychological work of the State Educational Government-Financed child-youthful Institution «Otradnoe», applicant for the PhD degree of the Department of Pedagogical Psychology of the Federal State Educational Government-Financed Institution of Higher Professional Education «Yaroslavsky State Pedagogical University by K.D. Ushinsky».

E-mail: alexandrina_gr@mail.ru

 

   

ЯКОВЛЕВА Анна Вадимовна – ассистент кафедры клинической и специальной психологии Института психологии, социологии и социальных отношений ГБОУ ВПО МГПУ.
YAKOVLEVA Anna Vadimovna — Teaching assistant of the Department of Clinical and Special Psychology of the Institute of Psychology, Sociology and Social Relations of the State Educational Government-Financed Institution of Higher Professional Education of the City of Moscow «Moscow City Teacher Training University».
E-mail: annayakovleva08@yandex.ru

 


  Читать полностью...